Jak założyć sklep internetowy? 8 kroków, o których musisz pamiętać

Najważniejsze elementy biznesu e-commerce

Baner wejsciowyParallax

Jak założyć sklep internetowy? 8 kroków, o których musisz pamiętać

Najważniejsze elementy biznesu e-commerce

avatar
Aleksandra Skalska
3 sierpnia 2021
kobieta z laptopem na kolanach

Branża e-commerce w Polsce stale rośnie. Coraz więcej firm zaczyna zauważać ogrom benefitów płynących z prowadzenia działalności w internecie. Bez wątpienia ogromną rolę odegrała w tym pandemia COVID-19, kiedy to diametralną zmianę przeszły zachowania konsumenckie – ze sklepów stacjonarnych spora część zakupów przeniosła się do sieci.

Według przewidywań PwC, z roku na rok wartość rynku e-handlu ma się zwiększać o 12%, a najszybciej rosnąć będzie branża spożywcza, kosmetyczna i zdrowotna. To ważny sygnał dla wszystkich obecnych i przyszłych przedsiębiorców, że warto prowadzić swój biznes w internecie. A nie da się tego zrobić bez odpowiednio przygotowanej strony i sklepu…

Krok po kroku: jak założyć sklep internetowy?

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak założyć sklep internetowy? Nasz przewodnik krok po kroku przeprowadzi Cię przez wszystko, co musisz wiedzieć, aby zbudować witrynę e-commerce i zacząć skuteczną sprzedaż online.

Krok 1: Domena dla sklepu internetowego

Domena, czyli adres URL Twojego sklepu, to zwykle pierwszy punkt styku z potencjalnym odbiorcą. Składa się z nazwy głównej i rozszerzenia, występującego po kropce.

Najlepiej, jeśli domena będzie po prostu nazwą sklepu. Dzięki temu będzie łatwo na nią trafić, powiązać z Twoją działalnością i zapamiętać. Zastanów się także, jaką końcówkę ma mieć adres URL. Jeśli sprzedajesz swoje produkty tylko na terenie konkretnego kraju, np. Polski, odpowiednia będzie domena .pl. Z kolei dla biznesu międzynarodowego o wiele lepiej sprawdzi się rozszerzenie .com, .net lub .org.

Zanim jednak zarejestrujesz domenę ważne, abyś najpierw sprawdził jej dostępność. Może się bowiem okazać, że pod wymyślonym przez Ciebie adresem funkcjonuje już ktoś inny… Zorientuj się także, czy dana domena widnieje w Urzędzie Patentowym RP jako znak towarowy. Jeśli tak, niestety musisz ją zmienić.

Co zrobić, kiedy domena jest zajęta?

Gdy okaże się, że wybrana przez Ciebie nazwa domeny jest zajęta, możesz rozwiązać to na kilka sposobów.

  • Zmiana rozszerzenia – sprawdź, czy domena dostępna jest z inną końcówką. Możesz próbować z powszechnie znanymi rozszerzeniami, takimi jak .pl, .com czy .net lub stworzyć swój całkowicie unikalny adres dopasowany do profilu Twojej działalności (np. .shop, .online, .clothes).
  • Modyfikacja nazwy – spróbuj wprowadzić do swojej nazwy e-sklepu jakiś dodatkowy element. Może to być jakieś proste słowo, które nie wpłynie na poziom skomplikowania nazwy ani nie zmieni jej znaczenia. Poszukaj rozwiązań np. ze słowami: “the”, “my”, “yours” (jeśli nazwa jest po angielsku) lub “twój”, “mój”, “nasze” (jeśli jest po polsku).
  • Odkupienie domeny – w przypadku, gdy bardzo zależy Ci na konkretnej nazwie domeny, możesz skontaktować się z jej właścicielem i zaproponować jej wykupienie.

Krok 2: Wybór platformy e-commerce

Masz już nazwę? Czas na kolejny krok! Platforma e-commerce ułatwia zarządzanie stroną internetową i prowadzenie sklepu online. To za jej pomocą będziesz m.in. dodawać lub usuwać produkty ze swojej oferty, ustalać ich ceny, a także przyjmować i obsługiwać zamówienia.

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które różnią się między sobą funkcjonalnościami i przeznaczeniem. Jakie opcje masz do wyboru?

  • Platformy open source – to oprogramowania e-commerce dostępne na zasadach otwartej licencji, czyli takiej, która udostępnia publicznie swój kod źródłowy. Ich główną zaletą jest fakt, że nie musisz płacić za ich użytkowanie. Dodatkowo dają szeroką możliwość modyfikacji systemu i dostosowanie go do potrzeb własnego sklepu, dzięki dużej ilości wtyczek, modułów i integracji (częściowo płatnych). Do systemów open source należą np.: WooCommerce, PrestaShop, Magento.
  • Platformy Saas (Software as a Service) – to systemy abonamentowe, w ramach których wynajmujesz od dostawcy gotowe rozwiązanie do założenia sklepu internetowego. To zdecydowanie szybsza, ale mniej rozbudowana opcja. Zaraz po wykupieniu pakietu możesz uruchomić swój sklep, nie martwiąc się o utrzymanie systemu i aspekty techniczne. Minusem jest znacznie mniejsze pole manewru w kwestii modyfikacji funkcji niż w platformach open source. Z tego powodu platformy SaaS sprawdzą się przy małych i średnich sklepach, które nie potrzebują unikalnych rozwiązań. Wśród systemów Saas są m.in. Shoper, Shoplo, Sky-Shop, Shopify.
  • Oprogramowanie dedykowane – jeśli Twój biznes wymaga specjalistycznego i indywidualnego podejścia, możesz zlecić stworzenie dedykowanego systemu e-commerce. Dzięki temu będziesz mógł w pełni dopasować go do swoich potrzeb, szczególnie w przypadku bardzo zaawansowanych konfiguracji. Założenie takiego sklepu internetowego może opierać się o rozwiązania open source (jak np. WooCommerce lub PrestaShop) lub być zupełnie nowym i niezależnym systemem.
Szukasz odpowiedniego partnera do założenia sklepu internetowego?

W UDI tworzymy funkcjonalne oraz szeroko zintegrowane platformy e-commerce, które ułatwiają zarządzanie e-sklepem i zwiększają sprzedaż. Wypełnij brief z podstawowymi informacjami o zleceniu i otrzymaj wycenę swojego projektu.

Krok 3: Jak założyć sklep internetowy? Dobrze go zaprojektuj!

Wygląd Twojego sklepu będzie miał ogromne znacznie dla odwiedzających go użytkowników. Kluczowe jest pierwsze wrażenie – odczucia, które wzbudzi strona przy pierwszych odwiedzinach będą rzutowały konwersję, czyli sprzedaż. Z tego powodu postaw na taki design, który po pierwsze będzie profesjonalny, po drugie będzie wzbudzał zaufanie potencjalnego klienta, a po trzecie będzie prosty i intuicyjny.

O czym szczególnie należy pamiętać projektując wygląd e-sklepu?

  • UX – czyli taka budowa i wygląd strony, które nie sprawiają użytkownikowi problemów. Im bardziej intuicyjny będzie Twój projekt, tym większa szansa, że dzięki pozytywnym doświadczeniom korzystania ze sklepu (np. odnalezienie potrzebnych informacji, proste wyszukiwanie produktów, edycja koszyka), użytkownik dokona w nim zakupu.
  • Prezentacja i opis produktów – odpowiednia prezentacja tego, co sprzedajesz to najważniejszy element Twojego e-sklepu. Zadbaj o to, aby produkty posiadały wysokiej jakości, profesjonalne zdjęcia, a także ciekawy i szczegółowy opis. Nikt przecież nie chce kupować kota w worku…
  • Projekt koszyka zakupowego – im lepszy, tym większa szansa, że nie będziesz musiał się martwić zbyt dużą liczbą porzuconych koszyków. Istotą dobrze opracowanego procesu sprzedaży przez internet jest szybkość i prostota. Postaraj się, aby składanie zamówienia w Twoim sklepie było płynne, przejrzyste i zrozumiałe.
  • Responsywność – dostosowanie wyglądu sklepu do urządzeń mobilnych to dzisiaj konieczność. Dzięki technice RWD (Responsive Web Design) widok strony będzie automatycznie dopasowywał się do ekranu, na którym jest ona wyświetlana.

kobieta trzyma telefon w ręku

Krok 4: Wybór metod płatności

Kiedy Twoje produkty trafią już do koszyka klienta, nie pozostaje mu nic innego, jak za nie zapłacić. Zakładając sklep internetowy, musisz wybrać, jakie metody płatności chcesz oferować. Na rynku istnieje wielu operatorów, którzy umożliwiają konsumentom opłacenie zakupów online szybkim przelewem, za pomocą karty płatniczej czy płatności mobilnej, takiej jak BLIK. Najpopularniejszymi są wśród nich:

  • PayPal,
  • PayU,
  • Przelewy24,
  • Tpay,
  • Dotpay.

Udostępniając użytkownikowi szeroki wybór opcji, dajesz mu poczucie bezpieczeństwa i wygodę. Musisz jednak liczyć się z dodatkowymi kosztami, takimi jak prowizje czy opłata aktywacyjna (ich wysokość różni się w zależności od systemu). Dokładnie zapoznaj się więc najpierw ze wszystkimi warunkami współpracy, a następnie wybierz operatora i podpisz umowę. Ostatnim krokiem będzie integracja bramki do płatności online z Twoim sklepem internetowym (zazwyczaj odbywa się to za pomocą odpowiedniej wtyczki).

Krok 5: Zadecyduj o formach i cenie dostawy

Klient lubi mieć wybór – nie tylko w kwestii rodzaju płatności, ale także formy, w jakiej zostanie dostarczony do niego zamówiony towar i ile będzie go to kosztować.

Najlepszym rozwiązaniem przy zakładaniu sklepu internetowego, jest zróżnicowanie cen i rodzajów dostawy. Dzięki temu będziesz w stanie zadowolić różnych klientów – dla jednych bowiem ważniejszy może być niski koszt wysyłki, a dla innych ważniejszy niż cena okaże się czas oczekiwania produkt.

Wybierając opcje dostawy możesz wybierać spośród:

  • Firm kurierskich,
  • Przesyłek pocztowych,
  • Paczkomatów,
  • Dostawy do sklepu stacjonarnego (jeśli posiadasz),
  • Dostawy do punktów partnerskich (np. Żabka, Ruch, stacje benzynowe)
  • Odbiór osobisty.

DPD, DHL, UPS, FedEx, InPost czy Poczta Polska? Wybierając dostawcę do sklepu internetowego upewnij się, że ma on możliwość integracji swoich usług z wybranym przez Ciebie systemem e-commerce.

kobieta trzyma kartony z zakupami

Potrzebujesz wsparcia z integracjami?

Odezwij się do nas! Przeprowadzimy pełną i bezpieczną konfigurację ze wszystkimi niezbędnymi systemami w Twoim sklepie internetowym.

Krok 6: Prowadzenie sklepu internetowego a kwestie prawne

Sklep internetowy, jak każda inna działalność, podlega pewnym regulacjom prawnym, szczególnie tym wynikającym z RODO. O czym nie możesz zapomnieć zakładając swój biznes e-commerce?

  • Regulamin sklepu internetowego – to zestawienie zasad dotyczących zawierania umów sprzedaży między Tobą a klientami. Powinien być łatwo dostępny na stronie i musi zawierać m.in. dane firmy, warunki sprzedaży towarów, informacje o formach płatności, reklamacjach, zwrotach, itp.
  • Polityka prywatności – to dokument informacyjny zawierający zbiór zasad mówiących o przetwarzaniu i ochronie danych osobowych w Twoim sklepie internetowym. Informuje on użytkowników m.in. o tym kto jest administratorem ich danych osobowych, jakie dane i do jakich celów są zbierane i przez jaki czas będa przechowywane.
  • Zgody na przetwarzanie danych osobowych – w niektórych przypadkach przetwarzanie danych osobowych możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu na to zgody od ich właściciela. Najczęściej dotyczy to wysyłania newsletterów i informacji o charakterze marketingowym czy uczestnictwa w programach lojalnościowych. Zgodę na przetwarzanie danych możesz umieścić na stronie przy formularzu w formie checkboxa.
  • Pliki cookies – zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, jeśli Twoja strona internetowa posługuje się mechanizmem cookies, musisz zamieścić o tym odpowiednią informację dla każdego użytkownika, który odwiedzi Twój sklep.

Krok 7: Zadbaj o bezpieczeństwo sklepu internetowego

To bardzo ważny etap przy zakładaniu sklepu internetowego. Jeśli chcesz, aby Twoje dane i dane Twoich klientów były w pełni bezpieczne, musisz zadbać o certyfikat SSL na swojej stronie. To tak naprawdę podstawowe zabezpieczenie, które powinno znaleźć się na każdej witrynie internetowej. Zapewnia bowiem poufne przekazywanie informacji, dając klientom pewność, że ich dane nie trafią w niepowołane ręce.

kobieta wyciąga kartę z portfela

Krok 8: Dedykowane funkcjonalności i integracje

Chcesz założyć bloga? Planujesz prowadzić sprzedaż też na innych kanałach, jak np. Allegro lub Facebook? A może potrzebujesz integracji platformy e-commerce z hurtownią albo programem magazynowo-księgowym?

Zakładając sklep internetowy warto przemyśleć, jakie opcje nie tylko ułatwią Ci zarządzanie firmą, ale także będą miały pozytywny wpływ na odbiór użytkowników i większą sprzedaż. Na tej podstawie dopasuj odpowiedni system e-commerce, w którym będziesz mógł wdrożyć wszystkie niezbędne dla Ciebie funkcjonalności i integracje.

Załóż swój sklep internetowy z UDI!

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i zdobytej wiedzy, kompleksowo zajmiemy się Twoim biznesem od A do Z. Stworzymy dla Ciebie funkcjonalny i intuicyjny sklep internetowy, który będzie spełniał wszystkie niezbędne wymogi. Zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić!

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.