RWD, czyli responsywność stron internetowych. Co to znaczy?

Witryna, do której zawsze masz dostęp

Baner wejsciowyParallax

RWD, czyli responsywność stron internetowych. Co to znaczy?

Witryna, do której zawsze masz dostęp

avatar
Aleksandra Skalska
22 grudnia 2021
telefon w ręce

Na świecie obecnie 5,22 mld ludzi korzysta z telefonów komórkowych, z czego 92,6% używa na nich internetu. Średnio każda z tych osób spędza tak 3 godziny i 39 minut każdego dnia. Szacuje się, że w Polsce do 2026 roku liczba użytkowników internetu mobilnego wzrośnie do 30 milionów. Te liczby nie tylko robią wrażenie, ale też zmuszają do refleksji. Zachowanie współczesnych konsumentów świadczy bowiem o tym, że nie wystarczy już tylko mieć stronę internetową, która działa na komputerze stacjonarnym czy laptopie. Dostępność mobilna staje się “must have”.

Jak strony internetowe mogą nadążyć za miliardami ekranów? Jest możliwe dzięki RWD, czyli Responsive Web Design – projektowaniu, które dopasowuje wygląd witryny do urządzenia, na którym jest przeglądana.

Czym jest responsywna strona internetowa?

RWD (Responsive Web Design) to nowoczesne podejście w projektowaniu stron internetowych. Technika ta umożliwia automatyczne dostosowywanie się witryny do urządzenia i rozdzielczości ekranu, na którym jest przeglądana – niezależnie od tego, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon, a nawet telewizor.

Responsywność zapewnia optymalne wrażenia podczas surfowania po internecie, zarówno, jeśli akurat patrzysz na 4-calowy telefon z Androidem, iPada mini, jak i 30-calowy monitor. Nie oznacza to jednak, że strona internetowa będzie wyglądać we wszystkich przypadkach dokładnie tak samo. Treść zostanie ta sama, jednak może być inaczej ułożona w zależności o wielkości ekranu. Np. projekt strony może być podzielony na kilka różnych kolumny dla komputerów stacjonarnych, ponieważ są one wystarczająco szerokie, aby pomieścić takie rozmieszczenie. Jednak na telefonie zmieści się już tylko jedna kolumna, ale z taką samą zawartością.

content is like water

Autor: Stéphanie Walter

Projektowanie responsywnych stron www – na czym polega RWD?

Idea Responsive Web Design (RWD) stworzona została przez web designera Ethana Marcotte’a, który w swoim artykule z 2010 roku po raz pierwszy użył tego pojęcia. Nawiązywał on do ówczesnych problemów, które mieli użytkownicy urządzeń mobilnych przy przeglądaniu internetu. Ze względu na to, że strony www nie były przystosowane do tak małych ekranów, trzeba było włożyć sporo wysiłku, aby móc je przeglądać. Nie tylko długo się wczytywały, ale utrudnione było również poruszanie się po nich i przeklikiwanie. Przystosowane do większych rozdzielczości witryny często wymagały dodatkowego powiększania, przesuwania obrazu. Nietrudno było też o przypadkowe kliknięcia. To wszystko sprawiało, że przeglądanie stron internetowych na urządzeniach mobilnych czasami nie było warte wysiłku. Dlatego programiści i graficy zaczęli zastanawiać się nad stworzeniem rozwiązania, które będzie na tyle elastyczne, aby mogło dopasować się do dowolnej rozdzielczości ekranu.

I tak z czasem powstało RWD. Responsywny projekt strony internetowej wykorzystuje kombinację języka programowania HTML, kaskadowych arkuszy stylów (CSS) oraz różnych ustawień witryny. Wszystko po to, aby kontrolować sposób oraz płynność wyświetlania jej zawartości w dowolnej przeglądarce internetowej, na różnych rozmiarach i orientacjach ekranu urządzenia użytkownika.

Responsywne projektowanie stron internetowych zastępuje również wcześniejszą potrzebę tworzenia dedykowanej strony mobilnej dla użytkowników smartfonów. Dzięki RWD, zamiast projektować wiele witryn dla różnych rozmiarów ekranu, wystarczy jedna, która automatycznie się skaluje, aby dopasować się do urządzenia, na którym jest przeglądana.

Responsywne a adaptacyjne projektowanie stron internetowych

Adaptacyjne i responsywne to dwa podejścia do projektowania stron www do wyświetlania na różnych rodzajach urządzeń. Czym się różnią?

Responsywny projekt wykorzystuje jeden układ graficzny strony i dostosowuje jej zawartość, nawigację i elementy do ekranu użytkownika. Z kolei przy projektowaniu adaptacyjnym tworzonych jest wiele różnych układów stałych, spośród których strona internetowa wykryje typ urządzenia użytkownika i dopasuje konkretny szablon do danego ekranu.

responsywne kontra adaptacyjne projektowanie stron

Responsywne i adaptacyjne projektowanie stron internetowych

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest responsywna?

Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, warto, abyś sprawdził, czy jest ona responsywna. Ciężko byłoby Ci otworzyć ją na każdym możliwym rodzaju komputera, telefonu czy tabletu, ale jest kilka sposób, jak przetestować to online.

  • Pierwszy z nich to po prostu zmniejszenie wielkości okna przeglądarki, na której wyświetlana jest strona. Jeśli przy takim działaniu widzisz, że wygląd witryny zmienia się i dopasowuje do innej szerokości, to znak, że jest ona responsywna. W przypadku, gdy przy zawężaniu szerokości, wszystko jest w tym samym miejscu i ciężko zobaczyć całą treść bez scrollowania, to prawdopodobnie strona nie jest responsywna.
  • Drugim sposobem jest wykorzystanie przeglądarki Google Chrome:
    • Otwórz Google Chrome.
    • Przejdź do strony, którą chcesz przeanalizować.
    • Naciśnij klawisze: Ctrl + Shift + I, aby otworzyć Chrome DevTools lub kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na stronie i wybierz “Zbadaj”.
    • W lewym górnym rogu nowo otwartego okna kliknij w ikonkę urządzeń lub naciśnij klawisze: Ctrl + Shift + M.
    • Teraz możesz dowolnie manewrować rozdzielczością okna, na którym wyświetlana jest strona.
  • Wejdź na https://search.google.com/test/mobile-friendly i wpisz adres strony, którą chcesz przestestować. Google da Ci odpowiedź.

Dlaczego responsywne projektowanie stron internetowych jest ważne?

Żyjemy w społeczeństwie wieloekranowym. Z tego powodu ważne jest, aby Twoja witryna była widoczna na jak największej liczbie urządzeń. Nigdy nie wiadomo, z czego ktoś będzie korzystał, aby wyświetlić Twoją stronę internetową.

Oto 3 zalety z wykorzystania RWD:

Jedna strona dla każdego urządzenia

Posiadanie dwóch oddzielnych wersji jednej witryny jest czasochłonną i wymagającą dużo czasu praktyką. Dzięki RWD możesz mieć tylko jedną, ale responsywną stronę internetową, która jest gotowa do wyświetlania na wszystkich możliwych urządzeniach. Tym samym odwiedzający Cię klienci mogą mieć dostęp do Twoich usług lub produktów o każdej porze dnia, niezależnie, czy akurat korzystają z telefonu, tabletu lub laptopa.

Lepsze wrażenia użytkownika (UX)

Brak profesjonalizmu często budzi podejrzliwość i skutkuje brakiem zaufania. Nic dziwnego, że klienci nie chcą robić interesów lub zakupów w miejscu, które tak na nich działa.

Doświadczenie użytkownika ma kluczowe znaczenie dla właścicieli stron internetowych. Jeśli chcesz, aby ludzie ufali Twojej firmie i do niej wracali, musisz zadbać o ich wygodę. Strona, która długo się ładuje na urządzeniu mobilnym, nie wyświetla się poprawnie i nie jest intuicyjna skutecznie odstraszy od siebie wszelkich odwiedzających. Responsywny projekt zapewnia znacznie lepsze wrażenia użytkownika i zwiększa szansę na to, że zwykły użytkownik stanie się Twoim klientem.

RWD jest SEOfriendly

W 2015 roku Google ogłosił, że responsywność stron jest jednym z czynników rankingowych. W związku z tym witryny, które są zgodne z RWD są przez niego lepiej oceniane i mogą zdobywać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei zwiększa ruch i sprzedaż.

Co więcej, warto wiedzieć, że wdrożenie responsywności wiąże się także z optymalizacją kodu strony i przyspieszeniem jej ładowania się na różnych urządzeniach. Te aspekty również mają pozytywny wpływ na SEO.

Potrzebujesz responsywnej strony www?

Daj nam znać! Nasze strony internetowe spełniają wszystkie najważniejsze wymagania, aby były w pełni przystosowane do różnych urządzeń i przeglądarek. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, specjalistycznej wiedzy i najnowszych technologiach tworzymy witryny, które są profesjonalne i niezawodne.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.