Serwery stanowią kręgosłup nowoczesnej infrastruktury IT, umożliwiając funkcjonowanie zarówno małych i dużych firm. Poznaj sposoby łączenia się z serwerami!
Na świecie obecnie 5,22 mld ludzi korzysta z telefonów komórkowych, z czego 92,6% używa na nich internetu. Średnio każda z tych osób spędza tak 3 godziny i 39 minut każdego dnia. Szacuje się, że w Polsce do 2026 roku liczba użytkowników internetu mobilnego wzrośnie do 30 milionów. Te liczby nie tylko robią wrażenie, ale też zmuszają do refleksji. Zachowanie współczesnych konsumentów świadczy bowiem o tym, że nie wystarczy już tylko mieć stronę internetową, która działa na komputerze stacjonarnym czy laptopie. Dostępność mobilna staje się “must have”.
Jak strony internetowe mogą nadążyć za miliardami ekranów? Jest możliwe dzięki RWD, czyli Responsive Web Design – projektowaniu, które dopasowuje wygląd witryny do urządzenia, na którym jest przeglądana.
RWD (Responsive Web Design) to nowoczesne podejście w projektowaniu stron internetowych. Technika ta umożliwia automatyczne dostosowywanie się witryny do urządzenia i rozdzielczości ekranu, na którym jest przeglądana – niezależnie od tego, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon, a nawet telewizor.
Responsywność zapewnia optymalne wrażenia podczas surfowania po internecie – zarówno podczas przeglądania strony na 4-calowym telefonie, jak i 7 razy większym monitorze. Nie oznacza to jednak, że witryna internetowa w każdym z tych przypadków będzie zawsze wyglądać dokładnie tak samo. O ile sama treść strony się nie zmieni, to układ poszczególnych elementów i ich wielkość będą się różnić w zależności od danej rozdzielczości ekranu urządzenia (czyli tak naprawdę tego, ile jest on w sobie pomieścić). I tak projekt strony może być podzielony na kilka kolumn w widoku dla komputerów stacjonarnych, które są wystarczająco szerokie, aby pomieścić takie rozmieszczenie. Jednak na zdecydowanie mniejszym ekranie telefonu taki sam układ nie będzie już odpowiedni. Zamiast kilku kolumn, zmieści się na nim tylko jedna, ale z dokładnie taką samą zawartością.
Idea Responsive Web Design (RWD) stworzona została przez web designera Ethana Marcotte’a. To on w swoim artykule z 2010 roku po raz pierwszy użył tego pojęcia. Nawiązywał w nim do ówczesnych problemów, które mieli użytkownicy urządzeń mobilnych przy przeglądaniu internetu. Dostęp do sieci z poziomu telefonu nie był wtedy aż tak powszechny, jak teraz. Z tego względu projekty stron www nie były przystosowane do tak małych ekranów, co z kolei sprawiało, że trzeba było włożyć sporo wysiłku, aby móc je w taki sposób przeglądać. Nie tylko długo się wczytywały, ale utrudnione było również poruszanie się po nich i przeklikiwanie. Zaprojektowane do większych rozdzielczości, witryny otwierane na urządzeniach mobilnych często były nieczytelne – wymagały dodatkowego powiększania i przesuwania obrazu. Nietrudno było też o przypadkowe kliknięcia. To wszystko sprawiało, że przeglądanie stron internetowych na telefonach czasami nie było warte wysiłku. Jednak rozwój technologii i coraz częstsze używanie różnego rodzaju urządzeń do korzystania z Internetu zmusiły programistów i grafików, aby zaczęli zastanawiać się nad stworzeniem rozwiązania, które będzie na tyle elastyczne, aby mogło dopasować się do dowolnej rozdzielczości ekranu.
I tak z czasem powstało RWD. Responsywny projekt strony internetowej wykorzystuje kombinację języka programowania HTML, kaskadowych arkuszy stylów (CSS) oraz różnych ustawień witryny. Wszystko po to, aby kontrolować sposób oraz płynność wyświetlania jej zawartości w dowolnej przeglądarce internetowej, na różnych rozmiarach i orientacjach ekranu urządzenia użytkownika.
Responsywne projektowanie stron internetowych zastępuje również wcześniejszą potrzebę tworzenia dedykowanej strony mobilnej dla użytkowników smartfonów. Dzięki RWD, zamiast projektować wiele witryn dla różnych rozmiarów ekranu, wystarczy jedna, która automatycznie się skaluje, aby dopasować się do urządzenia, na którym jest przeglądana.
Adaptacyjne i responsywne to dwa podejścia do projektowania stron www do wyświetlania na różnych rodzajach urządzeń. Czym się różnią?
Responsywny projekt wykorzystuje jeden układ graficzny strony i dostosowuje jej zawartość, nawigację i elementy do ekranu użytkownika. Z kolei przy projektowaniu adaptacyjnym tworzonych jest wiele różnych układów stałych, spośród których strona internetowa wykryje typ urządzenia użytkownika i dopasuje konkretny szablon do danego ekranu.
Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, warto, abyś sprawdził, czy jest ona responsywna. Ciężko byłoby Ci otworzyć ją na każdym możliwym rodzaju komputera, telefonu czy tabletu, ale jest kilka sposób, jak przetestować to online.
Żyjemy w społeczeństwie wieloekranowym. Z tego powodu ważne jest, aby Twoja witryna była widoczna na jak największej liczbie urządzeń. Nigdy nie wiadomo, z czego ktoś będzie korzystał, aby wyświetlić Twoją stronę internetową.
Posiadanie dwóch oddzielnych wersji jednej witryny jest czasochłonną i wymagającą dużo czasu praktyką. Dzięki RWD możesz mieć tylko jedną, ale responsywną stronę internetową, która jest gotowa do wyświetlania na wszystkich możliwych urządzeniach. Tym samym odwiedzający Cię klienci mogą mieć dostęp do Twoich usług lub produktów o każdej porze dnia, niezależnie, czy akurat korzystają z telefonu, tabletu lub laptopa.
Brak profesjonalizmu często budzi podejrzliwość i skutkuje brakiem zaufania. Nic dziwnego, że klienci nie chcą robić interesów lub zakupów w miejscu, które tak na nich działa.
Doświadczenie użytkownika ma kluczowe znaczenie dla właścicieli stron internetowych. Jeśli chcesz, aby ludzie ufali Twojej firmie i do niej wracali, musisz zadbać o ich wygodę. Strona, która długo się ładuje na urządzeniu mobilnym, nie wyświetla się poprawnie i nie jest intuicyjna skutecznie odstraszy od siebie wszelkich odwiedzających. Responsywny projekt zapewnia znacznie lepsze wrażenia użytkownika i zwiększa szansę na to, że zwykły użytkownik stanie się Twoim klientem.
W 2015 roku Google ogłosił, że responsywność stron jest jednym z czynników rankingowych. W związku z tym witryny, które są zgodne z RWD są przez niego lepiej oceniane i mogą zdobywać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei zwiększa ruch i sprzedaż.
Co więcej, warto wiedzieć, że wdrożenie responsywności wiąże się także z optymalizacją kodu strony i przyspieszeniem jej ładowania się na różnych urządzeniach. Te aspekty również mają pozytywny wpływ na SEO.
Daj nam znać! Nasze strony internetowe spełniają wszystkie najważniejsze wymagania, aby były w pełni przystosowane do różnych urządzeń i przeglądarek. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, specjalistycznej wiedzy i najnowszych technologiach tworzymy witryny, które są profesjonalne i niezawodne.