Czym jest SEO? Podstawy optymalizacji stron internetowych

Poradnik dla początkujących

Baner wejsciowyParallax
udi / blog

Czym jest SEO? Podstawy optymalizacji stron internetowych

Poradnik dla początkujących

avatar
Aleksandra Skalska
8 września 2021
kostki z obrazkami na drewnianym blacie

Kiedy w latach 70. XX wieku powstawał internet, nikt się wtedy nie spodziewał, jak wielką rolę odegra w życiach miliardów ludzi na całym świecie. Dzisiaj ciężko jest wyobrazić sobie chociaż jeden dzień bez dostępu do sieci, mediów społecznościowych czy… zasobów Google.

Ludzie codziennie czegoś szukają – w każdej sekundzie pojawia się ponad 70 tysięcy zapytań, co daje prawie 227 milionów na godzinę i około 5,4 miliarda wyszukań w ciągu jednego dnia! Nic dziwnego, że stronom internetowym zależy, żeby znaleźć się jak najwyżej w podawanych przez Google wynikach. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzi wtedy SEO.

Oto nasz przewodnik dla początkujących w tej dziedzinie – dowiedz się, jak wygląda optymalizacja stron internetowych, jakie są podstawy i zasady SEO oraz jak sprawić, żeby Twój biznes dał się znaleźć w sieci.

SEO – co to jest?

Zacznijmy od samego początku. SEO to skrót od Search Engine Optimisation. Wymienne nazywane jest też „optymalizacją” i „pozycjonowaniem”. Jest synergią czynności z zakresu web developmentu oraz marketingu.

Mówiąc najprościej, SEO to działania, które mają za zadanie przekonać wyszukiwarki internetowe (głównie Google) do polecania (wyświetlania) Twoich treści swoim użytkownikom jako najlepszych odpowiedzi na wpisywane przez nich hasła. Ale nie tylko.

Równie ważne, co zdobycie przychylności Google, jest zrozumienie ludzi i ich zachowania w internecie. Jeśli zależy Ci na jakościowym SEO, musisz dowiedzieć się czego (jakich informacji?), jak (jakich słów używają?) i po co szukają (czemu jest im to potrzebne?). Tylko wtedy będziesz w stanie dostarczyć im możliwie najbardziej dopasowany content, który przyniesie realną wartość – pomoże zrozumieć dany temat lub rozwiąże jakiś problem.

Dlaczego Twoja strona potrzebuje SEO?

To, co sprawia, że biznes online funkcjonuje i przynosi zysk to klienci, którzy korzystają z jego usług lub produktów. Żeby tak się stało, najpierw jako użytkownicy muszą wejść na Twoją stronę, gdzie zapoznają się z ofertą i dopiero wtedy zdecydują się na zakup.

Mogą tam trafić z wielu źródeł – bezpośrednich wejść (jeśli znają już Twoją markę), social mediów, reklam lub wyszukiwarki. Większość ruchu w internecie napędzana jest właśnie przez te ostatnie. I nic dziwnego, bo ludzie cały czas czegoś szukają, a Google w szybki i prosty sposób znajduje dla nich odpowiedzi.

wyszukiwarka-google

Ruch pozyskany z wyszukiwarki nazywany jest organicznym. To jedno z najcenniejszych źródeł, skąd użytkownicy mogą trafić na Twoją na stronę. Dlaczego?

  • Po pierwsze – jest zupełnie darmowy. Nie musisz płacić za to, że Twoje treści dostępne są w Google, ani tym bardziej za to, że ktoś w nie kliknie. Inaczej to wygląda w przypadku wyszukiwań płatnych (Google Ads). Można je rozpoznać po ikonie „Reklama” po lewej stronie tytułu. Gdy użytkownik kliknie płatny wynik i odwiedzi witrynę, reklamodawca płaci wyszukiwarce za tę wizytę.
  • Po drugie – ruch organiczny zwiększa zaufanie do marki. Użytkownicy ufają Google, a serwisy, które zajmują w nim najwyższe pozycje są bardziej wiarygodne i częściej klikalne.
  • Po trzecie – to świadomy wybór użytkownika. Spośród wielu innych zaproponowanych mu wyników, wybrał właśnie Twoją stronę. Wpisując zapytanie w okno wyszukiwarki, user ma bardzo konkretną intencję. Jeśli dostarczysz mu adekwatną odpowiedź na pytanie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zwykły odwiedzający zamieni się w nowego klienta lub subskrybenta.

W dojściu na szczyt bezpłatnych wyników wyszukiwania pomagają działania SEO. Co prawda wyszukiwarki stają się coraz mądrzejsze, jednak nadal potrzebują pomocy w wybraniu najlepszych treści. Dzięki prawidłowej optymalizacji witryny, która będzie sygnałem dla Google, że jest ona wartościowa, Twoje treści będą odpowiednio indeksowane i zajmą wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Podstawy SEO – jak działa wyszukiwarka Google?

W branży wyszukiwarek internetowych Google jest praktycznie monopolistą. Dominuje na całym świecie – 92% wszystkich wyszukiwań w Internecie odbywa się właśnie za jego pośrednictwem.

Statistic: Worldwide desktop market share of leading search engines from January 2010 to June 2021 | Statista

Celem Google jest przede wszystkim ułatwianie życia użytkownikom i dbanie o ich zadowolenie. Można powiedzieć, że pełni on rolę automatycznej sekretarki. W odpowiedzi na wpisane zapytanie, w ułamku sekundy flirtuje ogromne ilości treści dostępnych online, ocenia je i analizuje pod względem różnych czynników, a następnie wyświetla według swojego rankingu. Im wyżej znajdzie się dany link, tym lepiej wypadł w oczach Google. Tak naprawdę, gdyby nie wyszukiwarka, większość stron internetowych nigdy nie zostałaby znaleziona i odwiedzona.

Wszystko to dzieje w 3 etapach. Pierwszym z nich jest skanowanie (crawling). Roboty Google, głównie za pomocą przechodzenia przez różne linki, przeszukują sieć w poszukiwaniu nowych lub zaktualizowanych stron. Następnie je indeksują. Analizują wszystko, co się na nich znajduje (tekst, obrazy itp.), określają ich tematykę i zapisują w swojej bazie. To z niej później wyświetlane są wyniki dla konkretnej frazy wpisanej przez użytkownika. Są one dopasowane m.in. pod kątem jego lokalizacji, języka i historii wyszukiwań.

Słownik najważniejszych terminów SEO

  • Googlebot – robot indeksujący, używany w Google. Porusza się on po stronach internetowych, przechodząc między nimi za pomocą linków.
  • Indeks – zbiór wszystkich odczytanych i zapisanych przez robota Google stron internetowych.
  • SERP – strona z listą wyników wyszukiwania, która wyświetla się po wpisaniu konkretnej frazy w okno wyszukiwarki.
  • Algorytm Google – to zbiór procedur, który mówi o tym, jak wybierać i wyświetlać strony w wynikach wyszukiwania. To dzięki nim Google jest w stanie analizować witryny, indeksować je i później wyświetlać w określonej kolejności. Obecnie Google wykorzystuje wiele algorytmów, a wśród nich najbardziej znanych są: Panda (odpowiada za treść i ich jakość), Pingwin (walczy ze spamem i niskiej jakości linkami), Koliber (pomaga lepiej interpretować wpisywane w wyszukiwarkę hasłą) i Gołąb (skupia się na lokalnych wynikach wyszukiwania).
  • Aktualizacje Google – to aktualizacje algorytmu, czyli wprowadzenie w nim zmian i ulepszeń. Zwykle związane są ze spadkiem lub wzrostem pozycji w SERP.

Onpage, offpage i technical SEO

Działania SEO można podzielić na te, które dzieją się na Twojej stronie (On page SEO) oraz takie, które dzieją się poza nią (Off Page SEO). Tylko synergia tych dwóch kanałów jest w stanie przynieść najlepsze rezultaty.

On Page SEO obejmuje wszelkie działania, które odbywają się bezpośrednio na stronie internetowej. To między innymi odpowiednio zoptymalizowane treści, obrazy, tytuły, meta tagi, linki wewnętrzne i wiele innych aspektów, nad którymi masz pełną kontrolę.

Off page SEO to z kolei wszystko to, co dzieje się na zewnątrz strony, ale jest z nią ściśle powiązane – linki przychodzące do witryny, wzmianki o marce w innych portalach, opinie użytkowników, wizytówka Google Moja Firma, media społecznościowe itp.. Te czynniki pokazują Google, jak Twoja firma wchodzi w interakcje ze społecznością. Im jest ich więcej, tym większe znaczenie i autorytet masz w oczach wyszukiwarki.

Istnieje jeszcze tzw. technical SEO. Przez niektórych zaliczane jest do On page SEO, ale ma na tyle duże znaczenie, że warto je wyodrębnić. Jak sama nazwa wskazuje, opiera się na technicznych aspektach strony internetowej. To działania, które ingerują w architekturę strony i pomagają robotom wyszukiwarek lepiej ją zrozumieć i odpowiednio zaindeksować znajdujące się na niej treści. Obejmują zakres m.in. crawlowania i indeksacji, struktury witryny, przekierowań, duplikacji treści, sitemapy, danych strukturalnych. Optymalizacja strony pod względem technicznym jest w zasadzie przepustką do wysokich pozycji w Google. Nawet jeśli tworzysz i publikujesz najbardziej wartościowe treści, mogą one pozostać niezauważone i niedocenione, jeśli na Twojej stronie występuje jakiś błąd lub blokada, które uniemożliwiają robotom właściwe zrozumienie zawartości witryny.

Poznaj 9 podstawowych zasad SEO

Algorytm Google bierze pod uwagę tysiące aspektów, które mają wpływ na to, gdzie dana strona znajdzie się w rankingu dla określonego zapytania użytkownika. Niektóre są publicznie ogłaszane, innych można się tylko domyślać. Spośród wszystkich sygnałów można natomiast wyodrębnić te, które mają największy wpływ na skuteczność treści w wyszukiwarce.

Poznaj podstawowe czynniki rankingowe Google i dowiedz się o czym musisz pamiętać, jeśli zależy Ci na wypozycjonowaniu swojej strony.

  • Słowa kluczowe
  • Słowa kluczowe, jak sama nazwa wskazuje, są… kluczowe! Ich odpowiedni dobór i analiza to fundament każdej strategii SEO. Keywordy determinują obecność strony w SERP – to w końcu za ich pomocą użytkownik stara się znaleźć w wyszukiwarce interesujące go treści.

    Przede wszystkim słowa kluczowe muszą nawiązywać do tematyki witryny, odpowiadać na intencje użytkownika i być dobrze rozplanowane. Koniecznie powinny się znaleźć w:

    • tytułach stron i nagłówkach,
    • adresach URL,
    • meta tytułach,
    • opisach produktów lub usług,
    • postach blogowych.

    Dobierając słowa kluczowe warto odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego ktoś wpisuje taką kombinację wyrazów i jakich odpowiedzi oczekuje. Dzięki temu masz większe szanse, że zaproponowane przez Ciebie treści rozwiążą problem odbiorcy i zostanie u Ciebie nieco dłużej. A może nawet coś kupi lub wróci ponownie?

    Umieszczanie słów kluczowych należy też robić umiejętnie. Tak, aby uniknąć ich nadmiernego upychania w danym tekście. Tzw. keyword stuffing, czyli nienaturalnie duża liczba nagromadzonych w jednym miejscu keywordów, jest źle widziany przez roboty Google i może obniżyć wyniki witryny.

    tekst-z-zaznaczonymi-slowami

    Przykład keyword stuffingu

  • Architektura informacji na stronie
  • Dobrze zaplanowana struktura strony internetowej to kolejny podstawowy krok w działaniach SEO. Wiele problemów z poprawną indeksacją treści związanych jest właśnie z niewłaściwym rozmieszczeniem informacji. Im lepiej uda się to zrobić, tym łatwiej będzie z niej korzystać zarówno użytkownikom, jak i robotom skanującym zawartość strony.

    Struktura witryny powinna być przede wszystkim w miarę płaska. Oznacza to, że wszystkie należące do niej podstrony znajdują się tylko kilka linków od siebie. Co więcej, należy unikać tzw. stron sierocych, czyli nigdzie nie podlinkowanych. O ile w przypadku niewielkiego serwisu jest to dość proste, o tyle w przypadku rozbudowanego e-commerce z tysiącami produktów to o wiele trudniejsze zadanie.

    Warto też zwrócić uwagę na spójne i przyjazne adresy URL, breadcrumbs (nawigację okruszkową), a także na stosowanie hierarchizacji nagłówków HTML (H1, H2, H3…).

  • Unikalne i wartościowe treści
  • Google zawsze stawia użytkownika na pierwszym miejscu i dba o jego satysfakcję z użytkowania wyszukiwarki. Dlatego też szczególnie docenia strony, które zawierają wysokiej jakości, merytoryczne treści. Równie ważna jest ich aktualność i unikalność – powielanie tych samych tekstów na stronie i poza nią (kopiowanie z innych witryn) źle wpływa na pozycjonowanie domeny.

    Oprócz tekstów na stronach sprzedażowych (np. opisów usług i produktów), należy skupić się też na content marketingu. Regularne prowadzenie bloga daje ogrom możliwości na wykorzystanie wielu różnych keywordów, pokazanie eksperckości marki, a także sprzyja budowaniu linków.

  • Zoptymalizowane grafiki
  • Zdjęcia, grafiki, ilustracje – to elementy, które urozmaicają treść i dodają jej atrakcyjności. Ponadto Google coraz częściej wyświetla je w SERP, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Mogą też generować dodatkowy ruch z wyszukiwarki obrazów, dlatego tak ważna jest ich odpowiednia optymalizacja.

    Grafiki na stronie internetowej, żeby były zgodne z zasadami SEO, powinny być:

    • skompresowane (aby nie obciążały zbytnio strony i nie spowalniały jej wczytywania się),
    • opisane atrybutem alt (dzięki temu roboty bez problemu odczytają zawartość obrazka).

  • Metatagi
  • Meta title i meta description to elementy, które w dużej mierze decydują o tym, czy użytkownik kliknie w wynik wyświetlony w SERP. Ważne, aby były zachęcające do wejścia, mówiły o tym, co znajduje się pod linkiem, miały odpowiednią długość – taką, która nie zostanie ucięta przez Google – oraz posiadały słowa kluczowe (szczególnie w title).

    strona-z-wynikami-google

  • Mobilna i responsywna wersja strony
  • Według Impact w 2020 roku 55% całego światowego ruchu online pochodziło z urządzeń mobilnych, a 42% z komputerów stacjonarnych. Przewiduje się, że do 2025 r. ta liczba wzrośnie do prawie 73% internautów, którzy będą korzystać z internetu wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. To pokazuje, jak wielkie znaczenie ma prawidłowe przystosowanie strony do wyświetlania jej na smartfonach czy tabletach.

    Z tego powodu też Google ogłosiło, że wprowadza Mobile First Indexing. Oznacza to, że wyszukiwarka do indeksowania i umieszczania stron w rankingu będzie wykorzystywać głównie mobilną wersję witryny.

  • Certyfikat SSL
  • Bezpieczeństwo w internecie jest bardzo ważne. Wszystkie strony, a szczególnie te, które wymagają podania wrażliwych danych, muszą mieć wdrożony certyfikat SSL. Odpowiada on za szyfrowanie połączenia i ochronę informacji przed kradzieżą. Przede wszystkim wzmacnia wiarygodność witryny i jest dzięki temu doceniany przez Google.

  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
  • Linki od zawsze odgrywały dużą rolę w SEO. Google za ich pomocą odnośników wewnętrznych określa, która treść w Twojej witrynie jest najważniejsza, a także jest w stanie znaleźć wszystkie podstrony, które do niej należą.

    Z kolei linki zewnętrzne pozwalają robotom ustalić wiarygodność strony internetowej oraz określić jej wartościowość. Im więcej linków do danej witryny znajdzie się na innych serwisach, tym bardziej prawdopodobne, że opublikowane na niej treści zawierają jakościowy content. Z linkami jednak, jak ze wszystkim, nie należy przesadzać. Zdecydowanie lepiej zadbać o ich jakość, niż ilość. Nienaturalny przyrost linków jest sygnałem ostrzegawczym dla Google o stosowaniu nieuczciwych praktyk SEO

  • Szybkość ładowania strony
  • Nikt nie lubi czekać, nawet Google. Dlatego wysyła on swoich użytkowników na te strony, których czas wczytywania jest krótki, nawet przy wolnym połączeniu internetowym. Im szybciej witryna będzie się ładować, tym mniejsze ryzyko, że ktoś ją opuści, zanim zdąży się z nią w ogóle zapoznać.

    kolorowe-wykresy

    Widok narzędzia PageSpeed Insight dla strony allegro.pl

    Co więcej, w maju 2020 roku Google ogłosił, że wprowadza nową aktualizację Google Page Experience, która jest skupiona na użytkownikach i ich doświadczeniach w korzystaniu ze stron internetowych. Mowa o Core Web Vitals, czyli trzech nowych czynnikach rankingowych, które mają realny wpływ na korzystanie użytkowników z danej witryny. Wśród nich oprócz nacisku na szybkość ładowania strony, ważnymi aspektami jest jej interaktywność i stabilność wizualna.

White Hat SEO vs Black Hat SEO

SEO to dziedzina, która wymaga cierpliwości – niestety na efekty zawsze potrzeba trochę czasu. Skrócenie go może wydawać się bardzo kuszącym rozwiązaniem, ale nie zawsze jest tego warte.

Na przestrzeni lat podejście do optymalizacji stron podzieliło się na dwie taktyki. White Hat SEO to zgodne z wytycznymi Google jakościowe działania SEO. Ich rezultaty przychodzą po jakimś czasie, natomiast zawsze są w pełni bezpieczne.

Po drugiej stronie barykady znajduje się natomiast Black Hat SEO. To praktyki, które opierają się na oszustwach i sztuczkach. Choć mogą przynosić szybkie efekty, to są one zwykle krótkotrwałe i niosą za sobą szereg negatywnych konsekwencji. Na stronę, która ich używa, Google może nałożyć karę – powoduje ona spadki w pozycjach lub zupełne usunięcie z indeksu. Wśród działań Black Hat SEO są m.in:

  • upychanie słów kluczowych (tzw. keyword stuffing),
  • cloaking (pokazywanie innych treści użytkownikom i wyszukiwarkom na tej samej stronie),
  • tworzenie farmy linków,
  • ukrywanie treści i elementów kodu,
  • spamowanie w komentarzach na blogach lub forach.

SEO – jak zacząć?

Działania SEO przede wszystkim warto zacząć od audytu obecnego stanu strony (jeśli już istnieje) i opracowania krótko- i długoterminowej strategii. Możesz to zrobić samodzielnie lub z pomocą specjalistów, którzy kompleksowo zajmą się zarówno aspektami technicznymi, jak i tzw. “miękkim SEO”.

Bądź też przygotowany na to, że optymalizacja strony to czasochłonne zadanie, na którego efekty trzeba się uzbroić w cierpliwość. Ale czekanie będzie tego warte – bez podjęcia żadnych działań w kierunku SEO Twoja strona czy sklep internetowy będą miały mocno ograniczone szanse dotarcia do preferowanej grupy odbiorców. A przecież to właśnie użytkownicy, którzy zamieniają się w klientów są sensem działania wszelkich biznesów online.

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zgłoś się do nas! Oferujemy kompleksowe wsparcie z zakresu optymalizacji stron internetowych. Przeprowadzimy dokładny audyt Twojej witryny, doradzimy, co należy poprawić lub sami wprowadzimy niezbędne zmiany.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.