Utrzymywanie dobrych relacji z klientami jest podstawą sukcesu każdej firmy. Zobacz, jak może Ci w tym pomóc oprogramowanie CRM!
Znalazłeś ten artykuł za pomocą wyszukiwarki i w niego kliknąłeś? W takim razie bardzo prawdopodobne, że stało się tak, dzięki naszemu tagowi title i meta description!
Choć z pozoru może się wydawać, że to mało istotne elementy strony internetowej, to jednak mają ogromny wpływ na jej sukces. Tag tytułowy i opis meta przechowują dane dotyczące zawartości witryny. Gdy nadejdzie odpowiedni czas, udostępniają te informacje zarówno wyszukiwarkom, jak i ludziom. Co więcej, za ich pomocą możesz poprawić pozycjonowanie witryny i jej współczynnik klikalności (CTR) w SERP.
W tym przewodniku dokładnie wyjaśnimy, czym są title tag i meta description. Dowiesz się także, jak je napisać, aby były maksymalnie skuteczne.
Znacznik title jest jedną z pierwszych rzeczy, które użytkownicy zauważają podczas szukania danej frazy w wyszukiwarce. To także jeden z ważniejszych z elementów, służących do pozycjonowania strony internetowej.
Jak sama nazwa wskazuje, title tag to znacznik HTML, określający tytuł witryny. Umieszcza się go w tagu < title > wewnątrz elementu < head > w kodzie HTML strony internetowej.
Tag title wyświetlany jest:
Dla przykładu, znacznik < title > dla artykułu, który właśnie czytasz to: Title tag i meta description – czym są i jak je dobrze napisać?
Title tag bardzo często (jak nie zawsze) nazywany jest zamiennie meta tytułem. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, że nazwa ta jest błędna! Dlaczego?
Język HTML składa się bowiem ze znaczników (tagów). Za ich pomocą można sterować wyglądem i zawartością strony. I tak, jednym z podstawowych znaczników jest właśnie < title >, który używany jest do określania tytuł dokumentu.
Z kolei meta tagi pozwalają zawrzeć dodatkowe informacje (metadane), opisujące dany dokument. Można ich użyć np. do określenia opisu strony, słów kluczowych, autora czy wszelkich innych metadanych, które nie są zawarte w elementach i atrybutach sekcji < head > dokumentu HTML. Np. meta description to tag meta z atrybutem description, który zapisuje się w następujący sposób:
<meta name="description" content ="treść opisu"/>
W związku z tym, używając nazwy meta title, mowa jest nie o znaczniku < title > … , a o:
<meta name="title" content="tytuł strony"/>.
Tytuł strony internetowej jest dokładnie tym samym, czym tytuł dla artykułu w gazecie. To krótkie, ale treściwe podsumowanie tematu, którego dotyczy dana podstrona.
Pod względem SEO znacznik title jest istotny, ponieważ to jedno z kluczowych miejsc na umieszczenie ważnych keywordów. Nie tylko jest to wskazówka dla robotów wyszukiwarki podczas ustalania rankingów, ale przede wszystkim to kluczowy element z punktu widzenia użytkownika. To właśnie od tytułu w wynikach wyszukiwania zależy, czy kliknie on w dany link, czy też będzie szukał dalej adekwatnej odpowiedzi dla swojego zapytania.
Musisz pamiętać, że tytuł a nagłówek strony to dwa różne elementy, które mają inne cele. Możesz nazwać je tak samo, ale nie zawsze będzie to dobre rozwiązanie.
Tag tytułu zwykle jest krótszy niż np. artykuł na Twoim blogu firmowym, a jego celem jest zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link na liście wyników wyszukiwań. W związku z tym musi być zwięzłym i zachęcającym komunikatem o tym, co znajduje się na stronie.
Ważne jednak, aby title tag i nagłówek H1 były ze sobą spójne. Wchodząc w dany wynik w wyszukiwarce, użytkownik ma konkretne wyobrażenie, co znajdzie po kliknięciu w link. Jeśli zawartość strony nijak będzie się pokrywała z deklarowaną treścią w tagu title, będzie on rozczarowany i po prostu opuści witrynę.
W tagu title umieść słowo kluczowe, w które targetuje dana strona. Najlepiej jeśli znajdzie się ono na samym początku tytułu. Jednak – nic na siłę. Pisz dla ludzi, a nie dla wyszukiwarek. Jeśli wybrane keywordy wyglądają nienaturalnie i bardziej przypominają tekst pisany przez robota, a nie człowieka – zrezygnuj z niego. Twój tytuł powinien być jasny i zrozumiały. To zdecydowanie ważniejsze niż wciskanie w niego na siłę słów kluczowych.
Google co prawda nie określa dokładnej długości tytułu, ale większość przeglądarek komputerowych i mobilnych jest w stanie wyświetlić ok. 50–60 znaków. Wszystko, co będzie dłuższe zostanie po prostu ucięte…
Warto też podkreślić, że długość title obliczana jest nie na podstawie znaków a pikseli (max. 600 px). Wynika to z faktu, że każda litera ma inną szerokość i zajmuje mniej lub więcej miejsca. Google zawsze stara się zmieścić jak najwięcej znaków, ale nigdy nie ucina słów. W związku z tym, nawet jeśli tytuł jest za długi tylko o jeden znak, to ucięte zostanie całe ostatnie słowo. Dodatkowo na końcu pojawi się trzykropek, który też jest liczony do długości meta title (zajmuje 20px).
Jeśli chcesz być pewny, że Twój title tag zmieści się w wyznaczonym obszarze, skorzystaj z darmowych narzędzi. Pokazują one podgląd wyniku w wyszukiwarce. Możesz użyć np.:
SERP preview z narzędzia ToTheWeb
Jak wspomnieliśmy wyżej, miejsce na title tag ograniczone jest do 600px. Biorąc pod uwagę wielokropek, pojawiający się przy obcinaniu tytułu, który zajmuje 20px, do wykorzystania zostaje 580px.
Jeśli podczas researchu słów kluczowych natrafiłeś na frazę z długiego ogona (tzw. long tail), to dobra okazja, aby ją wykorzystać. Wystarczy, że swój tytuł wraz z głównym keywordem zmieścisz w 580px. Na jego końcu – w części, która już nie wyświetli się użytkownikowi w SERP – dopisz frazę długiego ogona. W wynikach wyszukiwania będzie ona co prawda ukryta pod trzema kropkami, ale roboty indeksujące będą mogły ją odczytać i może to mieć pozytywny efekt na pozycjonowanie Twojej strony.
Title nie tylko musi być krótki, ale też konkretny. Pamiętaj, że głównym celem wyszukiwarek jest dostarczanie użytkownikom treści, które odpowiadają na ich problemy. Jeśli Twój tytuł wpasuje się w interesujący ich temat, bardzo prawdopodobne, że wybiorą właśnie Twój wynik. Dlatego też tak ważne jest, aby tag title był spójny z tym, co odwiedzający zastanie na stronie po kliknięciu w dany link. Bo co z tego, że będziesz mieć wysoki współczynnik kliknięć, skoro wskaźnik odrzuceń będzie jeszcze większy? Użytkownik, wchodząc na Twoją stronę tylko straci swój czas, a ty nie zyskasz nowego klienta.
Każdy adres URL w Twojej witrynie musi zawierać swój własny tytuł strony. Nie zostawiaj nigdzie pustego znacznika < title > ani nie kopiuj wszędzie tych samych tekstów.
Unikalne tytuły pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, że treść na danej stronie jest wartościowa, a także zwiększają współczynniki klikalności. Użytkownicy mogą być bowiem zdezorientowani, jeśli kilka stron w Twojej domenie będzie się tak samo nazywać. Unikaj też „domyślnych” tytułów, takich jak np. „Strona główna”, które tak naprawdę nic nie mówią – ani wyszukiwarce, ani użytkownikom.
Zarządzasz duża stroną z tysiącami podstron i nie jesteś w stanie ręcznie ustawić dla nich unikalnych tytułów? Nie martw się, jest na to sposób. Aby ułatwić sobie to zadanie, w swoim systemie CMS możesz użyć szablonów do generowania title tagów. W przypadku produktów w sklepie e-commerce, może to wyglądać np. tak:
Nazwa produktu – Kategoria sklepu – Nazwa firmy
Ludzie ufają znanym markom. Jeśli Twoja firma jest rozpoznawalna w swojej branży, upewnij się, że w tytule znajduje się jej nazwa. Przyciąga to uwagę i prowadzi do większego ruchu. Oczywiście zrób to tylko w przypadku, gdy masz to odpowiednio dużo miejsca. Najlepiej użyć wtedy na końcu separatora “–” lub “|”.
W niektórych przypadkach Google może też sam automatycznie dodać nazwę Twojej firmy lub witryny do tytułu.
Przykład meta title z zawartą nazwą strony
Przykład meta title z dodaną nazwą marki przez Google
Meta opis pojawia się w wyszukiwarce pod tagiem tytułu. To fragment tekstu, który zawiera informacje, podsumowujące zawartość strony. Znajduje się wewnątrz elementu
kodu HTML witryny i wygląda tak:<meta name=”description” content=”Twój opis.”/>
Pomimo, że meta description nie jest czynnikiem rankingowym, a sam Google nie zawsze go wyświetla (o tym później), to, nadal jest to element SEO, na który warto zwrócić uwagę. Potraktuj go jako coś, co ostatecznie decyduje o tym, czy użytkownicy będą klikać w Twoją stronę, jeśli sam tytuł niewystarczająco ich zachęci.
Metatagi to znaczniki HTML, które dostarczają wyszukiwarkom informacji o danej witrynie internetowej. Informacje te nazywane są „metadanymi” i, chociaż są niewidoczne na samej stronie, odczytywane są przez wyszukiwarki i roboty sieciowe. Za pomocą metatagów mogą one łatwiej zrozumieć i ocenić zawartość stron internetowych. Wyszukiwarki, takie jak Google, mogą wykorzystać metatagi do celów rankingowych, wyświetlać oznaczone nimi fragmenty w wynikach wyszukiwania, a czasami nawet… zupełnie nie zwracać na nie uwagi.
Oprócz meta description, meta tagi mogą również zawierać informacje np. o:
<meta name=”keywords” content: “seo, html”/>
<meta name=”author” content=”Jan Nowak”/>
<meta name=”robots” content=”index”/>
<meta name=”language” content=”english”/>.
Jak wspomnieliśmy wyżej, długość tagu title jest bardzo ograniczona. W związku z tym meta description służy jako dodatkowe miejsce, aby poinformować użytkowników, co dokładnie oferujesz na swojej stronie. Zachęcić ich do kliknięcia w link i tym samym zwiększyć swój współczynnik CTR.
Co więcej, media społecznościowe – takie jak Facebook czy LinkedIn – często używają meta description jako opisu w podglądzie udostępnianego linku. Jeśli go nie ma, może zostać zaciągnięty pierwszy znaleziony tekst na stronie, co nie zawsze wygląda korzystnie.
I chociaż Google zaleca, aby upewnić się, że każda strona w Twojej domenie ma meta description, to czasami sam sobie wybiera, co wyświetli. Dzieję się tak z kilku powodów. Po pierwsze to sam Google zawsze posiada ostateczną decyzję, co pojawi się w jego wynikach wyszukiwania. Po drugie, jego wybór zawsze podyktowany jest jak najlepszym dopasowaniem ich do intencji użytkowników i wpisywanych przez nich fraz. Po trzecie – to rozwiązanie dla przypadków stron, które nie mają oznaczonego meta decription lub według Google nie są one wystarczająco wartościowe. Wtedy przeglądarka sama zaciąga z treści strony najbardziej pasujący fragment, który wyświetla pod tytułem strony.
Google tworzy swoje własne meta opisy w 63% przypadków.

Zachowaj umiar podczas pisania wokół słowa kluczowego i pisz w naturalny sposób dla swoich użytkowników.
Podobnie, jak w przypadku tytułu, dobrą praktyką jest dodawanie słów kluczowych do opisu. Warto jednak w tym przypadku użyć synonimu lub frazy długiego ogona. Jeśli będą one odpowiadać intencji użytkownika, Google wyróżni je w swoich wynikach jako wyboldowany fragment treści, co przyciągnie większą uwagę szukającego.
Teoretycznie meta descritpion może mieć dowolną długość, jednak Google zazwyczaj skraca go do ok. 150-160 znaków (920 pikseli) w przypadku wyników desktop i 120 znaków (680 pikseli) dla urządzeń mobilnych.
Optymalnie, jeśli chcesz uzyskać najlepsze wyniki, staraj się celować w opisy od 120 do 158 znaków. Dzięki temu będzie on najlepiej się prezentować na różnych urządzeniach oraz nie zostanie ucięty.
Informacje w meta description powinny uzupełniać title strony. Ich głównym celem jest takie zareklamowanie treści, aby przekonać użytkownika do kliknięcia linku w SERP i przejścia do Twojej witryny.
Wykaż się kreatywnością i zastosuj chwytliwe CTA – używaj słów typu “zobacz”, “sprawdź”, “przekonaj się”, “dowiedz się więcej” itp.. Pamiętaj przy tym, że opis powinien być zwięzły i na tyle jasny, aby każdy mógł bez problemu zrozumieć, co go czeka po przejściu na Twoją stronę.
Tak samo, jak w przypadku tagów tytułowych, meta opis dla każdej podstrony w Twojej witrynie powinien być niepowtarzalny i bezpośrednio związany z zawartą na niej treścią. Używając tych samych description zwiększasz szansę, że Google wybierze swój własny content na zapełnienie tej luki.