Domena internetowa – co to jest, jak wybrać, gdzie kupić i ile kosztuje?

Wszystko co musisz wiedzieć, jeśli chcesz mieć swoją stronę internetową

Baner wejsciowyParallax

Domena internetowa – co to jest, jak wybrać, gdzie kupić i ile kosztuje?

Wszystko co musisz wiedzieć, jeśli chcesz mieć swoją stronę internetową

Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group
26 stycznia 2022
kobieta siedzi przy drewnianym stole z kawą i laptopem

Obecność firm w Internecie to we współczesnym świecie nieodzowny element każdej strategii biznesowej. Można powiedzieć, że jeśli nie da się Ciebie (lub Twojego biznesu) znaleźć w sieci, to nie istniejesz. A Internet to ogrom nowych możliwości, więc nie warto pomijać tego kanału. Zupełną podstawą i zarazem najprostszym sposobem jest posiadanie strony internetowej. Dzięki niej klientom łatwiej będzie dotrzeć do Twojej firmy i znaleźć wszystkie niezbędne informacje. Pytanie tylko – jak się do tego zabrać?

Jeśli chcesz zbudować jakąkolwiek obecność w Internecie – niezależnie od tego, czy planujesz rozpocząć sprzedaż e-commerce, zaprezentować innym swoje usługi czy portfolio – wiedza o tym, czym jest domena jest absolutną koniecznością. Ten niepozorny element pełni naprawdę ważną rolę. To za jego pomocą możemy przeszukiwać Internet, a czynność ta jest banalnie prosta, pomimo tego, że na zapleczu dzieją się znacznie bardziej skomplikowane procesy.

Wiedza o tym, czym jest domena może być bardzo pomocna w osiągnięciu sukcesu w świecie online — zwłaszcza, jeśli prowadzisz firmę, która chce wykorzystać witrynę internetową do zwiększenia sprzedaży. Pamiętaj, że szansę na zrobienie pierwszego wrażenia masz tylko raz. Nazwa Twojej domeny może mieć wpływ nie tylko na to, czy ktoś w ogóle znajdzie Cię w Internecie, ale także odegra rolę w tym, jak od samego początku będą postrzegać Cię użytkownicy. Ale zacznijmy od początku…

Co to jest domena internetowa?

Internet to prawie nieskończona przestrzeń, która stale się powiększa. Bez odpowiedniej organizacji, ciężko byłoby się po niej poruszać. Aby ułatwić użytkownikom to zadanie, stworzono m.in. domeny – podstawową formę nawigacji po sieci.

Pomyśl teraz o Internecie jak o jednej dużej społeczności komputerów. Każdy z nich ma swoją nazwę. Jednak zamiast prostych imion, jak Tomek czy Ewa, przypisuje się im ciąg cyfr, który pomaga je identyfikować. Taka sekwencja to adres IP, który składa się z czterech liczb dziesiętnych z zakresu od 0 do 255 oddzielonych kropkami. I chociaż świetnie sprawdzają się w przypadku komputerów, ludziom znacznie wygodniej jest używać słów niż losowych liczb. 123.324.237.139 – niezbyt łatwe do zapamiętania, prawda? A tym bardziej do wpisywania w pasek przeglądarki za każdym razem, gdy chcesz odwiedzić jakąś stronę internetową. Aby ułatwić to zadanie, powstały właśnie nazwy domen, jako tekstowa wersja adresu IP.

Domena to adres (kombinacja liter, cyfr i symboli), który użytkownicy wpisują w okno przeglądarki internetowej w celu uzyskania dostępu do danej witryny. Działa podobnie, jak odcisk palca lub numer telefonu – każda nazwa domeny jest unikalna i nie może być używana przez inne strony internetowe. Jeśli spojrzysz na samą górę tego okna, zobaczysz, że nazwa domeny tej witryny to udigroup.pl.

Czym różni się nazwa domeny od adresu URL?

Należy pamiętać, że chociaż nazwy domen są powszechnie określane jako adres URL (uniwersalny lokalizator zasobów) lub adres internetowy, w rzeczywistości są tylko ich częścią (choć kluczową).

Podstawowa forma nazwy domeny składa się z dwóch elementów: nazwy i rozszerzenia. W naszym przypadku „udigroup” to nazwa, a „.pl” to rozszerzenie. Jeśli jednak spojrzysz na pasek adresu swojej przeglądarki, zauważysz, że zawiera o wiele więcej części, z których wszystkie składają się na adres internetowy tej strony – https://udigroup.pl/.

struktura adresu url

Jak działają domeny?

Po tym, jak wpiszesz adres URL pasek przeglądarki, w moment załaduje się strona internetowa. I chociaż trwa to zaledwie kilka sekund, to za kulisami tego procesu dzieje się całkiem sporo.

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, każda witryna internetowa ma unikalny, złożony ciąg cyfr i liter, znany jako adres IP. Komputery używają go do renderowania adresu internetowego użytkownikowi końcowemu. Wiesz już też, że każda domena jest połączona z adresem IP. Maszyny i ludzie komunikują się inaczej. Gdy wpisujesz adres danej strony w przeglądarkę i wciskasz enter, zaczyna działać tzw. system domen (zwany też w skrócie DNS – ang. Domain Name System). Konwertuje on wprowadzoną nazwę domeny na adres IP, zrozumiały dla komputera, a następnie łączy Cię z żądaną witryną. Operacje te są całkowicie niezauważalne dla użytkownika i trwają dosłownie ułamek sekundy.

Serwery DNS znajdują się na całym świecie. Są one nadzorowane i koordynowane przez organizacje ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) oraz IANA (Internet Assigned Numbers Authority).

schemat działania domen i serwera dns

Rodzaje rozszerzeń domeny

Domena internetowa zbudowana jest z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest nazwa (w naszym przypadku to “udigroup”), drugim – rozszerzenie, zwane też końcówką (np. .pl). Dostępnych jest wiele rodzajów rozszerzeń. W Polsce najpopularniejszym z nich jest właśnie .pl, a na świecie .com. Jakie jeszcze istnieją?

Domeny najwyższego poziomu (TLD)

TLD (Top Level Domain) to rozszerzenie nazwy domeny, które znajduje się na jej końcu, zaraz po ostatniej kropce. Nie ma konkretnych kryteriów, aby je uzyskać i jest dostępne dla każdego. Końcówki typu gTLD stanowią zdecydowaną większość w Internecie. Zaliczają się do nich m.in. najbardziej znane .com (korzysta z niego 54% wszystkich witryn na świecie!), .org, i .net, ale też .biz, .club, .info, .agency i wiele innych.

Statistic: Most popular top-level domains worldwide as of January 2022 | Statista
Źródło: Statista

Domena najwyższego stopnia określa pewne cechy danego adresu internetowego – mówi np. o tym skąd jest lub jaki jest cel jej działania. W tej chwili dostępnych jest ponad 1500 rodzajów domen. Na liście Internet Assigned Numbers Authority (IANA) możesz sprawdzić listę wszystkich legalnych domen TLD, które podzielono na kilka grup.

Krajowe domeny najwyższego poziomu (ccTLD)

Domena najwyższego poziomu z kodem kraju to rozszerzenie specyficzne dla danego państwa. Składa się z dwóch liter opartych na międzynarodowych kodach krajów. Na przykład witryny z Polski mają rozszerzenie .pl, z Japonii mogą używać .jp, a brazylijskie kończą się na .br.

ccTLD to przydatne rozwiązanie dla firm, których działalność biznesowa koncentruje się na określonym kraju (jednym lub kilku). Za pomocą różnych krajowych rozszerzeń domen, międzynarodowe organizacje mogą różnicować swoje treści dla konkretnych lokalizacji geograficznych. Np. telwizja BBC korzysta z nazwy domeny “bbc.co.uk”, aby dotrzeć do czytelników z Wielkiej Brytanii, ale już “bbc.com” dla odbiorców międzynarodowych. Oczywiście nie jest to jedyny sposób na tego typu działania – zamiast tworzyć nowe witryny z różnymi rozszerzeniami, można równie dobrze postawić na jedną stronę, ale w wielu wersjach językowych.

Sponsorowane domeny najwyższego poziomu (sTLD)

Sponsorowana domena najwyższego poziomu lub sTLD to kategoria domen TLD, która ma sponsora, reprezentującego określoną społeczność obsługiwaną przez rozszerzenie domeny. Należą do nich rządy, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia, muzea, służby federalne itp.

sTLD obejmuje m.in. takie rozszerzenia jak .edu dla serwisów edukacyjnych oraz .gov, który oznacza, że dana strona jest oficjalną witryną rządową.

Gdzie kupić domenę?

Na kupno domeny są trzy sposoby:

  • Od rejestratora
  • Rejestrator domen to firma odpowiedzialna za rejestrację nazw domen i zarządzanie nimi. Jest akredytowana przez ICANN – organizację non-profit, która kontroluje zasady i przepisy dotyczące rejestracji nazw domen internetowych.

    Co ważne, u rejestratora zwykle do domeny możesz od razu zamówić hosting – kolejną usługę niezbędną do założenia strony internetowej – a także certyfikat SSL, którym zabezpieczysz swoją witrynę.

  • Na giełdzie domen
  • Na serwisach aukcyjnych znajdziesz tzw. domeny z drugiej ręki. Są tam oferty sprzedaży i licytacje różnych adresów. Ich ceny są jednak zazwyczaj wyższe niż u rejestratora ze względu na ich duży potencjał.

  • Od właściciela
  • To rozwiązanie w przypadku, gdy wybrana przez Ciebie nazwa domeny jest już zajęta i należy do innej osoby. Jeżeli bardzo Ci na niej zależy, możesz spróbować zwrócić się do jej właściciela i zaproponować odkupienie.

Ile kosztuje domena?

Początkowa cena rejestracji standardowej domeny internetowej przez pierwszy rok może wynosić od kilku do kilkudziesięciu złotych. Wyższy będzie już jej koszt odnowienia i przedłużenia, który oscyluje około 100-200 zł rocznie. Na cenę domeny mają wpływ takie elementy, jak: firma rejestrująca, nazwa i rozszerzenie domeny oraz jej historia.

Jak wybrać odpowiednią domenę w 3 krokach?

Krok 1: Nazwa domeny

Każdego dnia rejestrowane są tysiące nowych domen. Oznacza to, że wymyślenie unikalnej nazwy wcale nie jest takim prostym zadaniem. Po pierwsze Twój pomysł może być zajęty, po drugie – nawet jeśli nie jest, to istnieje prawdopodobieństwo, że w szybkim czasie może się to zmienić…

Posiadasz już własną firmę? Wtedy sprawa jest o wiele prostsza. Najlepiej, jeśli w takim przypadku Twoja domena będzie po prostu nazwą firmy. Markowe domeny robią zdecydowanie lepsze wrażenie niż ogólne (np. robimystrony.pl, najlepszetorty.pl). Nie tylko są unikalne, ale też łatwiej zapadają w pamięć.

Jeśli dopiero zaczynasz tworzyć własny biznes, przy wymyślaniu nazwy zwróć uwagę, jak możesz wykorzystać ją później właśnie w domenie. Najlepiej, jeśli:

  • będzie relatywnie krótka (według badań przeprowadzonych przez DomainRegistration.com najczęstsza długość nazwy domeny to ok. 12 znaków);
  • będzie prosta w zapamiętaniu, pisaniu i wymowie;
  • będzie powiązana z tematyką Twojej działalności i pomoże użytkownikom szybko zrozumieć zawartość witryny;
  • nie będzie zarejestrowanym znakiem towarowym.
Czy nazwa domeny może zawierać polskie znaki?

Kiedyś było to niedopuszczalne, jednak od niedawna można tworzyć nazwy domen z użyciem znaków charakterystycznych dla poszczególnych krajów. Ten rodzaj domeny nazywa się Internationalized Domain Name (IDN).

Do 2003 roku nazwy domen mogły składać się tylko i wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego, cyfr od 0 do 9 i myślnika. Te ograniczone możliwości wynikały ze sposobu działania systemu nazw domen (DNS). Usługa ta, która jest również odpowiedzialna za tłumaczenie adresów URL na adresy IP, działa w ramach schematu nazewnictwa opartego na amerykańskim standardowym kodzie wymiany informacji (ASCII – American Standard Code for Information Interchange). Ten system jest w większości zbudowany na klawiaturach anglojęzycznych, w związku z czym niósł ograniczenia w używaniu znaków innych języków. Wraz z szybkim rozwojem Internetu (szczególnie w Azji), wprowadzenie innych znaków w nazwach domen stało się absolutnie konieczne.

Tak powstały domeny IDN, które pozwalają używać domen m.in. z polskimi znakami, jak ą, ę, ć, ł, ó, ż, ź. Dają one większy wybór przy wymyślaniu nazwy, jednak trzeba pamiętać, że mają pewne ograniczenia. Przede wszystkim nadal są mało popularne, a użytkownicy są przyzwyczajeni do adresów internetowych bez znaków diakrytycznych (jest to też o wiele szybsze). Warto wziąć też pod uwagę fakt, że posiadając domenę “żółty.pl”, nie masz praw do jej odpowiednika z literami łacińskimi, czyli “zolty.pl”. Są to zupełnie różne adresy, przez co możesz tracić ruch na swojej stronie.

Krok 2: Wybierz pasujące rozszerzenie

Wybór samej nazwy domeny to jeszcze nie koniec. Oprócz tego, musisz do niej dobrać właściwe rozszerzenie – takie, które najbardziej będzie pasować do Twojego biznesu.

Najbardziej popularnymi i uniwersalnymi końcówkami są .pl, .com i .eu. Wybór zależy od profilu Twojej działalności. Jeśli nie wychodzi ona poza granice danego kraju, to najlepszym wyborem będzie dobranie jej zgodnie z kodem kraju. Z kolei dla międzynarodowego biznesu lepsze będzie .com lub .eu.

Krok 3: Sprawdź dostępność wybranej domeny

Masz już wymarzoną nazwę domeny? Czas sprawdzić, czy jest ona w ogóle dostępna! Najszybciej zrobisz to wpisując po prostu dany adres URL w pasek przeglądarki. Jeśli wyświetli Ci się jakaś aktywna strona internetowa, oznacza to, że domena jest zajęta. W innym przypadku, gdy nic się nie załaduje i pojawi się komunikat o błędzie, wówczas jest szansa, że ta nazwa jest wolna.

Aby to zweryfikować, wejdź na jedną z wielu darmowych stron, które oferują taką usługę – np. who.is. Po wpisaniu adresu do analizy, witryna pokaże ci, czy nazwa jest dostępna lub dostarczy informacji np. o tym kto jest jej właścicielem, jaka jest data rejestracji albo termin wygaśnięcia domeny (o ile domena jest zajęta, a te informacje są dostępne).

Co zrobić, jeśli domena jest zajęta?

Stron internetowych stale przybywa, więc nic dziwnego, że dostępność nazw domen maleje. Jeśli Twój wybór okaże się już zajęty, możesz spróbować innych, ale zbliżonych kombinacji – np. zmieniając rozszerzenie (np. udigroup.com), dodając myślnik (np. udi-group.pl), liczbę (np. udigroup24.pl) lub jakieś słowo (np. agencjaudigroup.pl).

Jeżeli jednak, naprawdę zależy Ci na tej jednej, konkretnej nazwie, jedyną opcją pozostaje bezpośredni kontakt z obecnym właścicielem domeny i zaproponowanie jej odkupienia. Zdarza się bowiem tak, że ludzie kupują domeny jedynie w celach zarobkowych i są zainteresowani ich dalszą sprzedażą.

Mam domenę i co dalej?

Zakup domeny to jeden z pierwszych kroków do posiadania strony internetowej. Ale co potem?

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić po zakupie nazwy domeny, jest uzyskanie planu hostingowego (o ile nie kupiłeś go w pakiecie razem z domeną). To miejsce na serwerze, który jest podłączony do Internetu 24h/7. Można na nim przetrzymywać nie tylko strony internetowe, ale także inne pliki i pocztę e-mail.

Po zakupie hostingu musisz połączyć nazwę swojej domeny z serwerem hostingowym, aby Twoja domena była dostępna online. Następnie pozostaje Ci zaprojektowanie wyglądu swojej strony, jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś, oraz wybór systemu CMS do zarządzania treścią (np. WordPress). Ostatnim etapem jest zakodowanie strony przez programistę oraz uruchomienie serwisu dla odwiedzających.

Nie musisz robić wszystkiego sam!

W UDI oferujemy kompleksową usługę tworzenia stron internetowych WordPress, a także sklepów e-commerce. Poczynając od przygotowania projektu graficznego, przez prace programistyczne i wdrożenie witryny, aż po testy i optymalizację. Otrzymasz od nas także pełne wsparcie w zakresie doboru hostingu, konfiguracji domeny oraz pozostałych ważnych kwestiach technicznych (np. przeprowadzenie niezbędnych integracji z innymi systemami).

Kiedy domena wygasa?

Domyślnie pierwsza rejestracja domeny trwa rok – 365 dni. Po upływie tego czasu należy przedłużyć jej utrzymanie. Przed terminem wygaśnięcia, zazwyczaj rejestrator przypomina o konieczności odnowienia i opłacenia kolejnego okresu rozliczeniowego.

Nieopłacona w terminie domena wygasa i jest blokowana na 30 dni (trafia na tzw. kwarantannę). Nadal można ją wykupić, ale jej opłata może być wyższa. 30-stego dnia, gdy nadal nie wykonasz tej czynności, domena przez kolejne 5 dni jest “martwa”. Oznacza to, że nie można jej już ani przedłużyć, ani ponownie zarejestrować. Dopiero po upłynięciu tego czasu, domena trafia do puli wolnych domen i może być ponownie zakupiona.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group