Serwery stanowią kręgosłup nowoczesnej infrastruktury IT, umożliwiając funkcjonowanie zarówno małych i dużych firm. Poznaj sposoby łączenia się z serwerami!
O dostępności treści internetowych mówi się obecnie znacznie częściej niż jeszcze kilka lat temu. Społeczna świadomość tego tematu rośnie i oczywistym staje się, że każdy człowiek, bez względu na swój stan zdrowia, umiejętności czy fizyczne predyspozycje powinien mieć prawo i możliwość korzystania z dobrodziejstw Internetu. Nie zawsze jest to jednak możliwe…
Na całym świecie żyje ponad miliard ludzi z jakimś rodzajem niepełnosprawności – psychicznej, fizycznej lub sensorycznej. W Europie jest to ok. 80 milionów osób, a w Polsce szacuje się, że ta liczba waha się od 5 do 7,5 miliona (w zależności od źródła)! Często nie zdajemy sobie sprawy, w jakich obszarach naszego codziennego życia są one przez to dyskryminowane. Jednym z nich jest np. korzystanie z produktów cyfrowych.
Świat online to obecnie nierozłączna część naszej codzienności – to w Internecie uczymy się, pracujemy, załatwiamy formalności czy nawiązujemy relacje z innymi ludźmi. Warto jednak pamiętać, że nie każdy ma taką możliwość.
W celu zniwelowania tej bariery, powstały wytyczne WCAG. Opracowane przez World Wide Web Consortium (W3C) mówią o tym, co należy zrobić, aby aplikacje i strony internetowe były bardziej użyteczne dla wszystkich użytkowników – Twoje także!
Dowiedz się więcej o tym, czym jest dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.
Zanim zagłębimy się w temat WCAG, najpierw powinieneś w pełni zrozumieć, czym jest dostępność cyfrowa.
Znasz to uczucie, kiedy wchodzisz na stronę internetową i nie da się z niej korzystać, bo wszystko wolno się ładuje, treści jest zbyt dużo lub są nieczytelne? Chociaż zdarza się to raczej sporadycznie, to irytacja za każdym razem jest taka sama. Teraz pomyśl o tym, że doświadczasz tego codziennie i na wszystkich witrynach… Brak odpowiedniego dostosowania strony do użytkowników z różnego rodzaju dysfunkcjami (m.in. wzrokowymi, słuchowymi czy ruchowymi) sprawia, że korzystanie przez nich z internetu jest często całkowicie niemożliwe!
Idea dostępności internetowej zakłada projektowanie aplikacji i stron www z wykorzystaniem narzędzi oraz technologii opracowanych w celu ułatwienia percepcji, zrozumienia, nawigacji i interakcji osoby niepełnosprawnej z danym produktem cyfrowym. Dzięki temu każdy, niezależnie od wieku i zdolności fizyczno-umysłowych może swobodnie korzystać z Internetu i mieć w związku z tym pozytywne doświadczenia.
6% ludności ma problem ze słuchem, 3,2% ze wzrokiem, a 2,6% jest niepełnosprawnych intelektualnie.
WCAG to skrót od Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór międzynarodowych wytycznych, dotyczących dostępności treści internetowych – odnosi się to nie tylko do słów, ale też dźwięków, obrazów, kodu i znaczników. WCAG stworzone zostało przez konsorcjum W3C (World Wide Web Consortium) w celu ustanowienia jednolitych standardów projektowania stron i aplikacji webowych, aby były one dostępne dla wszystkich użytkowników – szczególnie tych z niepełnosprawnością.
Chociaż wytyczne nie odnoszą się do wszystkich problemów, z jakimi borykają się internauci z różnego rodzaju ograniczeniami, to stanowią solidny fundament, dzięki któremu większość z nich ma szansę nie być dyskryminowana w tym obszarze. To kierunkowskazy, które wskazują projektantom i programistom, jak tworzyć strony internetowe przyjazne dla każdego.
W3C pierwszą wersję swojego dokumentu (WCAG 1.0) opublikowało w 1999 roku. 9 lat później wyszła aktualizacja WCAG 2.0, a w 2018 roku – WCAG 2.1. Najnowsza wersja WCAG 2.2 ma zostać opublikowana jesienią 2022.
W idealnym świecie wszystkie strony i aplikacje internetowe powinny mieć wdrożone zasady WCAG. Obecnie jednak ten obowiązek prawny dotyczy jedynie niewielu rodzajów działalności.
WCAG samo w sobie nie jest bowiem aktem prawnym. Są to jedynie zalecenia, do których państwa na całym świecie odwołują się w swoich prawnych regulacjach. I tak np. w Polsce istnieje ustawa z 4 kwietnia 2019 roku, która mówi o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Wprowadza ona obowiązek stosowania standardu WCAG dla:
Na straży przestrzegania zasad dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych stoi w Polsce Ministerstwo Cyfryzacji. Jeśli podczas przeprowadzanej kontroli, resort natknie się na nieprzestrzeganie obowiązku, może nałożyć kary pieniężne (do 5000 zł i do 10000 zł) lub cofnąć dotacje otrzymane ze środków Unii Europejskiej.
O tym, czy i w jakim stopniu dana strona internetowa spełnia standardy dostępności cyfrowej, mówi zawarta na niej deklaracja dostępności. To dokument, który opisuje stan dostępności witryny. Informuje się w nim osoby z niepełnosprawnościami o tym:
Zgodnie z prawem polskim, od 23 września 2020 roku każda strona internetowa zobowiązana jest do posiadania takiej deklaracji – nawet w przypadku, gdy nie spełnia wymogów WCAG, musi o tym poinformować odwiedzających. Z kolei od 23 czerwca 2021 roku jest to także obowiązek dla każdej aplikacji mobilnej, należącej do jakiegoś podmiotu publicznego.
Treść i struktura deklaracji dostępności są uregulowane prawnie. O tym, jak ją przygotować możesz dowiedzieć się z rządowej strony.
WCAG składa się z 4 głównych zasad, które wymagają, aby strona była:
Zasada ta mówi o przedstawieniu informacji i komponentów naszej witryny w sposób zrozumiały dla wszystkich użytkowników.
Każda witryna jest pełna informacji – tekstów, grafik, filmów czy materiałów audio. Zasada postrzegalności mówi o tym, że wszystkie te treści oraz elementy interfejsu muszą być przedstawione w sposób dostrzegalny dla wszystkich użytkowników – niezależnie od tego, który zmysł będzie wiodącym przy korzystaniu ze strony.
Dla większości internautów postrzegalność opiera się głównie na efektach wizualnych, odbieranych za pomocą wzroku. Dla tych, którzy mają z nim problem, pisane treści mogą zostać odczytane przez czytnik ekranu, a dla niesłyszących treści audio i wideo posiadają napisy.
Możesz ją wypełnić poprzez m.in.:
O ile postrzegalność sprawia, że użytkownicy uzyskują dostęp do informacji na Twojej stronie internetowe, to funkcjonalność gwarantuje im, że mogą także wchodzić z nią w interakcje i korzystać ze wszystkich możliwości.
Zasada funkcjonalności skupia się na 4 założeniach:
Niektórzy ludzie nie mogą używać myszy lub mają z tym trudności. Np. osoby niewidome lub słabowidzące nie widzą wskaźnika myszy, a dla innych jego ruchy są zbyt rozpraszające lub mogą oni nie mieć koordynacji na linii ręka-oko, potrzebnej do korzystania z myszy.
Co więcej, za pomocą klawiatury można szybciej i łatwiej wykonać daną czynność, niż w przypadku kliknięcia myszą. Niektórzy zaawansowani użytkownicy komputera rzadko w ogóle dotykają myszy i większość czynności wykonują za pomocą skrótów klawiszowych.
Osoby z niepełnosprawnością lub osoby starsze często nie są w stanie szybko wykonać pewnych zadań. Potrzebują dodatkowego czasu, aby pomyśleć, zareagować, przeczytać lub skupić się na istotnych informacjach. Mogą też używać specjalnych technologii wspomagających, które dodatkowo wydłużają czas potrzebny na pisanie lub czytanie.
Aby uniknąć napadów u użytkowników cierpiących na epilepsję, na stronie nie powinno być zbyt dużo i zbyt szybko migających treści.
Odwiedzający stronę użytkownicy powinni bez problemu się po niej nawigować, znajdować pożądane treści i umieć określić, w jakim miejscu strony się aktualnie znajdują.
Możesz ją wypełnić poprzez m.in.:
Jak sama nazwa wskazuje, w tym przypadku musisz upewnić się, że treści na Twojej stronie internetowe są zrozumiałe dla osób niepełnosprawnych – tak, aby mogły w pełni korzystać z Twoich interfejsów. Co to dokładnie oznacza?
Nawet jeśli treść na stronie jest napisana w języku odwiedzających ją użytkowników, nie jest to równoznaczne z tym, że jest ona dla nich w całości zrozumiała. Np. mogą się na niej znajdować nieznane im słowa, skróty albo interaktywne komponenty, które zachowują się w nieprzewidywalny dla nich sposób. Należy więc tak dostosować stronę, aby nikt nie miał problemu ze zrozumieniem, jak działa i o czym mówi.
Możesz ją wypełnić poprzez m.in.:
W polskim prawie zasada ta określana jest “kompatybilnością”. Zgodnie z WCAG, solidną można nazwać stronę, która:
Możesz ją wypełnić poprzez m.in.:
Podane wyżej wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych są podzielone na trzy poziomy zgodności. W każdym z nich opisane zostały elementy i procedury, które należy wdrożyć na stronie, aby można ją było uznać za zgodną z WCAG.
Chcesz się dowiedzieć, czy Twoja witryna jest dostępna dla wszystkich użytkowników? A może dopiero ją tworzysz, ale zawczasu chcesz mieć pewność, że nikt nie będzie miał problemów przy korzystaniu z niej?
Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści przeprowadzą dokładny audyt, zarekomendują oraz wdrożą zmiany. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoja strona spełnia wszystkie najważniejsze wymogi dostępności dla osób z ograniczeniami. Zaufaj naszemu doświadczeniu!
Równy dostęp do sieci jest nie tylko etyczną, ale także rozsądną praktyką biznesową, a dla niektórych – obowiązkiem prawnym. Tworzenie strony lub aplikacji, która nie spełnia standardów dostępności cyfrowej oznacza ignorowanie społeczności osób niepełnosprawnych, czyli milionów potencjalnych klientów o ogromnej sile nabywczej!
Nawet jeśli Twoja branża nie jest objęta obowiązkiem usankcjonowanym w polskim prawie, to możesz się spodziewać, że w najbliższym czasie się to zmieni. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pracuje nad przepisami, na mocy których wielu przedsiębiorców będzie miało obowiązek wdrożenia wytycznych WCAG na swoich stronach internetowych.
Co więcej, wytyczne WCAG 2.1 nie tylko poprawiają dostępność witryny dla osób z niepełnosprawnością, ale pozytywnie wpływają na doświadczenia wszystkich użytkowników. Pomyśl tylko o tym, jak ostatnio oglądałeś film w social mediach, ale nie mogłeś puścić go z dźwiękiem, więc czytałeś wgrane do niego napisy. To tylko jeden z przykładów funkcji, zaprojektowanej z myślą o użytkownikach z wadami słuchu, która tak naprawdę jest korzystna dla znacznie szerszego grona odbiorców.
Wreszcie – dostępność cyfrowa korzystnie wpływa na wizerunek marki wśród obecnych i potencjalnych klientów, a także pracowników firmy. Ludzie coraz częściej zwracają uwagę na biznesy, które w swojej strategii uwzględniają działania odpowiedzialne społecznie (CSR) i to właśnie je wspierają.