User Interface – czym jest interfejs użytkownika (UI)?

Przyjazny User Interface zmienia użytkowników w klientów

Baner wejsciowyParallax

User Interface – czym jest interfejs użytkownika (UI)?

Przyjazny User Interface zmienia użytkowników w klientów

avatar
Aleksandra Skalska
19 stycznia 2022
Projektowanie wyglądu aplikacji mobilnej

Korzystałeś ostatnio z jakiejś świetnej aplikacji lub strony internetowej? Teraz zastanów się – dlaczego uznałeś właśnie to doświadczenie za wartościowe i warte zapamiętania? Bez wątpienia mogły to być niesamowite grafiki lub interesujące treści, które na niej znalazłeś, ale to raczej nie one w pełni zadecydowały o Twoim odczuciu. Znacznie bardziej prawdopodobne jest to, że dana witryna lub aplikacja wywarła na Tobie wrażenie, bo zrobiłeś na niej coś szybko, skutecznie i wygodnie.

Wygląd, intuicyjność i interaktywność to kluczowe elementy w projektowaniu interfejsu użytkownika dla produktów cyfrowych skoncentrowanych na człowieku. Biznes, jak i całe nasze życie, stają się coraz bardziej zależne od Internetu, aplikacji internetowych i mobilnych. W rezultacie, firmy uświadamiają sobie, że nie tylko wysokiej jakości rozwiązania techniczne mają znaczenie. Wyróżnić się spośród rosnącej konkurencji i zdobyć więcej klientów pomaga im postawienie priorytetu na tworzenie atrakcyjnego i wydajnego interfejsu użytkownika (UI – User Interface), który optymalizuje jego wrażenia (UX – User Experience).

Projektowanie UI znacznie się rozwinęło w ciągu ostatnich kilku lat i stało się jedną z najbardziej kreatywnych, innowacyjnych i ekscytujących dziedzin technologii.

Co to jest interfejs użytkownika (UI)?

Interfejs to coś, co łączy ze sobą dwie rzeczy, aby umożliwić im współdziałanie. Istnieje wiele rodzajów interfejsów. Jest nim np. włącznik światła, który umożliwia zapalenie żarówki lub deska rozdzielcza w samochodzie, która informuje, co się z nim aktualnie dzieje.

Interfejs użytkownika (UI) to z kolei przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z jakimś urządzeniem (np. komputerem, telefonem), stroną internetową czy aplikacją. Jak wiadomo, ludzie nie są zdolni do bezpośredniej komunikacji z maszynami czy systemami. Dlatego, aby było to możliwe, są one wyposażone w interfejs użytkownika, który im na to pozwala.

Kiedy mówimy o projektowaniu UI, mamy na myśli wybory stylistyczne, jakich projektant dokonuje podczas tworzenia produktu cyfrowego. Mogą one dotyczyć m.in. doboru obrazów, kolorów, typografii, przycisków, paska menu lub stopki. Wszystkie te elementy będą miały bowiem wpływ na przebieg interakcji człowieka z oprogramowaniem, dlatego należy je odpowiednio zaplanować. Celem UI jest sprawienie, aby doświadczenia użytkownika były naturalne, łatwe, intuicyjne i wymagały od niego minimalnego wysiłku, aby uzyskać maksymalny pożądany efekt.

UX vs. UI – jaka jest różnica między doświadczeniem a interfejsem użytkownika?

Interfejs użytkownika (UI) i doświadczenie użytkownika (UX) są ze sobą powiązane i równie ważne dla realizacji projektu. Jednak ich specyfika jest nieco inna.

UX zaczyna się od problemu, a kończy na makiecie lub prototypie. Projektant UX obraca się wokół celu i funkcjonalności produktu, a jego rolą jest zrozumienie grupy docelowej i ścieżki klienta. To zadanie wiąże się m.in.z przeprowadzeniem badań rynku i identyfikacją potrzeb użytkowników, aby dopasować do nich dane rozwiązanie.

UI z kolei skupia się na jakości interakcji użytkownika z produktem. Za pomocą typografii, obrazów i innych elementów projektu wizualnego, projektant stara się przekształcić go w coś przyswajalnego i użytecznego.

Ważne jest, aby zrozumieć, że UX i UI choć są zupełnie czymś odrębnym, to idą ze sobą w parze – nie można mieć jednego bez drugiego.

​​UI to most, który prowadzi nas tam, gdzie chcemy dojść. UX to uczucie, które odczuwamy po przybyciu.

​​

Infografika różnice między UX a UI

Rodzaje interfejsów użytkownika

Najczęstsze formy projektowania interfejsu użytkownika to:

  • Graficzne interfejsy użytkownika (GUI) — to typ interfejsu, z którym większość ludzi jest najbardziej zaznajomiona. Graficzny Interfejs użytkownika to kluczowy elementem każdego oprogramowania – zarówno aplikacji desktopowych, jak i webowych oraz mobilne. Informacje są w nim prezentowane w formie rysunków, obrazów, widgetów. Interakcja z GUI odbywa się za pomocą klawiatury, myszy lub panelu dotykowego, gdzie wskazujemy i klikamy na grafikę lub ikony.
  • Interfejsy sterowane głosem (VUI) — projekt interfejsu głosowego wykorzystuje rozpoznawanie mowy, aby umożliwić użytkownikom korzystanie z technologii za pomocą wydawania poleceń głosowych. W dzisiejszych czasach VUI stają się coraz bardziej popularne. Przykłady wykorzystania tego interfejsu to np. inteligentny asystent osobisty Siri firmy Apple czy Alexa od Amazona.
  • Interfejsy oparte na gestach — są to interfejsy, w których gesty użytkownika wpływają na działanie produktu. Są wykorzystywane przede wszystkim w grach z kategorii Virtual Reality.

Ponadto istnieją też interfejsy wiersza poleceń (stosowane w systemach operacyjnych – Linux, Windows itd.), interfejsy oparte na menu (wykorzystywane np. w bankomatach czy ekspresach do kawy) oraz formularzach (np. formularze rejestracyjne lub wnioski).

UI Design, którego potrzebuje Twój biznes

Chcesz stworzyć stronę lub aplikację z intuicyjnym, graficznym interfejsem użytkownika? Poznaj naszą ofertę! Zadbamy, aby Twój produkt spełniał wszystkie potrzeby biznesu i był w pełni funkcjonalny.

4 elementy graficznego interfejsu użytkownika

Elementów graficznego interfejsu użytkownika używa się do tworzenia interaktywnych stron internetowych lub aplikacji. Zapewniają punkty kontaktu dla użytkownika podczas poruszania się po nich – od przycisków, po paski przewijania, pozycje menu i pola wyboru.

Interfejsy będą się różnić między sobą m.in. ze względu na rodzaj produktu cyfrowego, urządzenia, na który są przeznaczone, liczby funkcji czy samych użytkowników, którzy mają z nich korzystać. Jednak elementy, które je tworzą zwykle należą do jednej z następujących czterech kategorii:

  • Kontrola wejścia
  • Kontrolki wprowadzania umożliwiają użytkownikom wprowadzanie informacji do systemu. Należą do nich pola wprowadzania danych, pola wyboru, listy rozwijane, przełączniki, przyciski itp.. Jeśli chcesz, aby użytkownicy powiedzieli Ci, w jakim kraju się znajdują lub ile mają lat, użyjesz kontrolki wprowadzania, aby im to umożliwić.

  • Komponenty nawigacyjne
  • Komponenty nawigacyjne pomagają użytkownikom poruszać się po aplikacji lub stronie. Typowe elementy nawigacyjne to menu, paski kart czy suwaki.

  • Komponenty informacyjne
  • To elementy interfejsu, które udostępniają użytkownikom jakieś informacje. Mogą to być powiadomienia, paski postępu, okna komunikatów.

  • Kontenery
  • Kontenery (lub inaczej po prostu pojemniki) zawierają powiązane treści, takie jak akordeony – pionowo ułożone listy elementów, które wykorzystują funkcję pokaż/ukryj.

dwóch mężczyzn patrzy na tablicę z projektem aplikacji

Dlaczego User Interface jest ważny?

Produkty cyfrowe z dobrym interfejsem użytkownika zapewniają przewagę konkurencyjną w stale rozwijającym się świecie. Firmy zaczynają zdawać sobie sprawę z wagi dobrego doświadczenia użytkownika. W rezultacie stawiają na wysokiej jakości rozwiązania, które są funkcjonalne i intuicyjne, a jednocześnie wzbogacają i ułatwiają codzienne życie.

Mówiąc najprościej – dobry interfejs użytkownika jest ważny, ponieważ może zmienić potencjalnych odwiedzających w kupujących. Ułatwia interakcję między użytkownikiem a Twoją witryną lub aplikacją internetową, co przenosi się z kolei na pozytywne doświadczenia i zwiększa szansę skorzystania z oferowanych usług lub produktów.

Dobrze zaplanowany projekt od samego początku pozwoli też uniknąć przyszłych problemów. Zmniejszy koszty, czas i wysiłek, które trzeba by było przeznaczyć np. na korygowanie błędów, eliminację niektórych funkcji lub dostosowywanie go tak, aby był w pełni dostępny i funkcjonalny. W ten sposób przyjazny dla użytkownika interfejs przyniesie korzyści nie tylko odbiorcom końcowym, ale także biznesowi.

Interfejs użytkownika aplikacji lub strony internetowej jest ważny, ponieważ w ten sposób ludzie wchodzą w interakcję z Twoim produktem lub usługą, aby osiągnąć swoje potrzeby i cele.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.