Hosting stron internetowych – czym jest i jak go wybrać?

Miejsce do życia dla Twojej witryny

Baner wejsciowyParallax

Hosting stron internetowych – czym jest i jak go wybrać?

Miejsce do życia dla Twojej witryny

Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group
28 marca 2022
pomieszczenie z serwerami internetowymi

Średnio człowiek spędza około 7 godzin dziennie w Internecie. Czy jednak zastanawiałeś się kiedyś, jak wyglądają kulisy, dzięki którym strony internetowe w ogóle działają?

Jednym z kluczowych elementów, sprawiającym, że dana witryna jest dostępna dla użytkowników, jest hosting. Wykupując taką usługę, właściciel strony wynajmuje sobie miejsce na serwerze, służącym do przechowywania jej wszystkich plików i danych.

Dopiero tworzysz swoją pierwszą stronę www? A może już jakaś posiadasz, ale brakuje Ci technicznej wiedzy o tym, jak dokładnie ona działa i na co warto zwrócić uwagę? Wybór odpowiedniego hostingu jest jedną z najważniejszych decyzji, jaką musisz podjąć, jeśli chcesz, aby Twój biznes zaistniał online. Ciężko jednak o mądry wybór, jeśli nadal zastanawiasz się, czym ten hosting tak w zasadzie jest?

W naszym artykule zawarliśmy wszystkie najważniejsze informacje, które musisz wiedzieć o hostingu. Pomożemy Ci również podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyboru odpowiedniego planu hostingowego Twojej witryny. Zacznijmy!

Co to jest hosting?

Do stworzenia strony internetowej potrzebne są przede wszystkim dwa podstawowe elementy – domena i hosting. Ta pierwsza to nic innego, jak po prostu adres www witryny. Dzięki niemu wiadomo, jak można się do niej dostać. Oprócz tego każda strona internetowa, niezależnie o tego, czy jest zwykłą wizytówką firmową, sklepem e-commerce czy medium społecznościowym, potrzebuje miejsca do życia. Właśnie tym jest hosting – to przestrzeń serwerowa, na której znajduje się witryna.

Jeśli chcesz założyć firmę w prawdziwym świecie, potrzebujesz fizycznej lokalizacji, aby przechowywać i sprzedawać swoje produkty. Te same zasady obowiązują w cyfrowym świecie przy zakładaniu strony internetowej. Posiada ona swoje zbiory danych, takie jak m.in. pliki PHP, HTML, tekst, dokumenty, obrazy, filmy itp. Te elementy nie mogą jednak znajdować się w powietrzu. Do ich przechowywania niezbędna jest fizyczna przestrzeń, na której można je umieścić. Tę rolę pełni serwer – to komputer, w którym “mieszka” strona internetowa. Działa, jak potężny magazyn danych, który łączy się z przeglądarkami i umożliwia im dostęp do witryny.

Chociaż możesz uruchomić własny serwer, większość właścicieli witryn decyduje się na skorzystanie z pomocy dostawców usług hostingowych. Są to firmy, które za opłatą udostępniają innym miejsca na swoich serwerach. Przechowują na nich dane Twojej strony i zapewniają niezbędne połączenie, dzięki czemu odwiedzający mogą uzyskać do niej dostęp za pośrednictwem Internetu. Płacąc za usługi hostingowe, po prostu wynajmujesz przestrzeń serwerową w Internecie — tak samo, jak wynajmujesz fizyczny sklep dla swojej firmy. Ilość dostępnej przestrzeni dyskowej dla Twojej witryny zależy od wybranego planu hostingowego.

Jak działa hosting?

Wiesz już czym jest hosting, ale co to wszystko oznacza w praktyce?

Jak już wspomnieliśmy, kupując hosting od dostawcy, wynajmujesz sobie miejsce na serwerze, gdzie przechowywane są pliki Twojej witryny. Firma hostingowa odpowiedzialna jest za to, aby wszystkie strony hostowane na tym serwerze były dostępne w Internecie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Serwery hostingowe są połączone z Internetem. Za każdym razem, gdy ktoś wpisze nazwę Twojej domeny w pasek przeglądarki lub znajdzie ją w wyszukiwarce i kliknie w link, jego urządzenie nawiązuje połączenie z serwerem, na którym przechowywana jest Twoja strona. W odpowiedzi serwer wysyła pliki Twojej strony na jego urządzenie, aby można było ją wyświetlić.

Rodzaje hostingów i serwerów. Jaki hosting wybrać?

Strony internetowe mają różne potrzeby. Na szczęście jest wiele planów do wyboru. Aby pomóc Ci dokonać właściwego, przyjrzyjmy się 5 najczęstszym rodzajom hostingów. To, który będzie najlepszy dla Twojej firmy, będzie zależało od wielu czynników – rodzaju działalności, natężenia ruchu w witrynie czy liczby zasobów wizualnych strony.

Hosting współdzielony

schemat hostingu współdzielonego
Jak sama nazwa wskazuje, hosting współdzielony polega na współdzieleniu serwera i zasobów z innymi witrynami. Jest to najbardziej ekonomiczna opcją, co sprawia, że będzie dobrym wyborem dla startupów, blogów i małych firm – czyli stron, które mają niewielki ruch, mało wymagań technicznych i tych dotyczących wydajności lub bezpieczeństwa.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że współdzielony serwer hostingowy może pomieścić kilkaset lub nawet kilka tysięcy stron internetowych. Wszystkie dzielą te same zasoby, takie jak miejsce na dysku, przepustowość łącza, procesor i pamięć RAM. Oznacza to, że jeśli np. inna witryna na tym serwerze doświadczy nagłych skoków ruchu, Twoja strona może spowolnić, a nawet ulec awarii.

Hosting dedykowany

jak wygląda hosting dedykowany
To opcja zupełnie przeciwna poprzedniej. W przypadku hostingu dedykowanego zamiast dzielić przestrzeń, otrzymujesz serwer zarezerwowany wyłącznie dla Twojej strony www. Dzięki temu, że masz pełny dostęp do jego zasobów, jest to idealne rozwiązanie dla witryn, które przyciągają duży ruch.

Jako jedyny klient będziesz mieć prawie pełną kontrolę nad konfiguracją serwera, a także zapewnione większe bezpieczeństwo. Nie musisz się też obawiać o stabilność w przypadku natężonego ruchu. Ta autonomia i wyższa jakość usług mają jednak swoją cenę – dedykowane pakiety hostingowe kosztują znacznie więcej niż pakiety współdzielone.

Hosting VPS (Virtual Private Server)

jak wygląda hosting vps
Jeśli podoba Ci się wizja posiadania serwera dedykowanego, ale Twój budżet pozwala bardziej na serwer współdzielony, VPS może być złotym środkiem.

Virtual Private Server (VPS) to pojedynczy, fizyczny serwer podzielony na wiele wirtualnych partycji, które służą do hostowania poszczególnych stron internetowych. Oznacza to, że decydując się na ten rodzaj, nadal współdzielisz serwer z innymi, ale masz zagwarantowany dostęp do części jego zasobów, w tym pamięci RAM i przepustowości. Dzięki temu VPS zapewnia bardziej izolowane i bezpieczne środowisko, a działanie innych stron nie ma wpływu na szybkość Twojej.

To dobra opcja dla osób, które chcą mieć kontrolę i swobodę w konfiguracji serwera. A także tych, którzy mają ograniczony budżet – jest to tańsze rozwiązanie niż hosting dedykowany.

Hosting w chmurze

jak wygląda hosting w chmurze
To rodzaj, który w ostatnim czasie znacznie zyskuje na popularności, głównie dlatego, że jest często uważany za najbardziej niezawodną ze wszystkich usług. W tym przypadku zamiast hostować witrynę na jednej maszynie, wiele komputerów jest połączonych ze sobą przez Internet, tworząc sieć wirtualnych serwerów zwaną „chmurą”. Hosting w chmurze umożliwia rozłożenie danych na wielu serwerach. Jeśli więc jeden serwer ulegnie awarii, jego miejsce zajmie inny.

Serwer w chmurze będzie dobrym wyborem dla osób, które liczą na najbardziej niezawodne usługi, bezpieczeństwo i zaawansowaną konfigurację. Idealnie sprawdzi się szczególnie dla ruchliwych witryn, które wymagają elastycznych zasobów.

Hosting WordPress

Hosting WordPress to forma hostingu zoptymalizowana pod kątem unikalnych potrzeb WordPressa. Jeśli więc Twoja strona używa tego CMSa, warto ją rozważyć.

Decydując się na tę opcję otrzymasz wiele narzędzi i usług, które są specjalnie dostosowane do witryn WordPress. Zwykle obejmują takie funkcje, jak np. instalacja jednym kliknięciem czy automatyczne aktualizacje oprogramowania. Do dyspozycji masz także zespół pracowników pomocy technicznej, którzy specjalizują się w WordPressie i są w stanie zapewnić Ci odpowiednie wsparcie.

Jak wybrać najlepszego dostawcę usług hostingowych?

Zanim zdecydujesz się na zakup którejkolwiek z usług hostingowych, ważne jest, abyś najpierw poszukał takiego usługodawcy, który zaoferuje najlepsze warunki, dopasowane do Twojej witryny.

Oto 7 kluczowych aspektów, które powinieneś wziąć pod uwagę:

  • Rejestracja nazwy domeny
  • Każda strona internetowa potrzebuje unikalnej nazwy domeny. Co prawda możesz kupić ją i zarejestrować niezależnie od firmy hostingowej, z której chcesz skorzystać, ale wielu usługodawców posiada w swojej ofercie tę usługę jako część pakietu hostingowego. Znacznie ułatwia to cały proces, a ze względu na to, że rejestracja domeny wiąże się z dodatkowymi kosztami, pozwoli Ci to zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze.

  • Prędkość strony
  • Szybkość, z jaką Twoja strona będzie wczytywać się w przeglądarce użytkownika ma kluczowe znaczenie dla jej sukcesu. Zbyt wolne ładowanie się potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów, którzy zamiast czekać nie wiadomo ile, będą woleli skorzystać z szybciej działającej strony konkurencji. Według badań ludzie nie wracają do stron, które ładowały się dłużej niż cztery sekundy! To także ważny czynnik SEO, który Google uwzględnia w swoich rankingach. Niska prędkość oznacza, że witryna może mieć kłopot, żeby znaleźć się w wysokich pozycjach wyników wyszukiwania.

    Wybierając dostawcę usług hostingowych, zwróć uwagę na firmy, które:

    • korzystają z dysków półprzewodnikowych SSD i sieci dostarczania treści CDN (Content Delivery Network), która przyspiesza działanie stron www;
    • mają serwery w lokalizacjach bliskich miejscom, w których mogą znajdować się Twoi odbiorcy – jeśli serwery Twojej firmy hostingowej znajdują się w USA, ale większość odwiedzających pochodzi z Europy, to tak duża odległość spowoduje wolniejsze ładowanie strony;
    • korzystają z najnowszej wersji języka PHP,
    • posiadają odpowiednie parametry procesora CPU (min. 1 GHz lub 1 rdzeń) i pamięć RAM (min. 1GB).

  • Miejsce na dysku
  • Poczta e-mail, pliki internetowe i bazy danych muszą się gdzieś podziać. Wybierając hosting, dowiedz się ile miejsca będziesz potrzebować na przechowywanie plików swojej strony www i dobierz taki plan hostingowy, który będzie w stanie to pomieścić.

  • Uptime (SLA)
  • Uptime to czas, przez jaki serwer hostujący Twoją witrynę jest dostępny – czyli w pełni działa bez jakichkolwiek awarii. Określa się go w procentach. Zwykle ten parametr jest przedstawiany w liczbie 99-100%. Na specjalnym kalkulatorze, możesz sprawdzić, co dokładnie oznacza procent podany przez firmę hostingową. Dla przykładu, uptime na poziomie 99.9% równa się maksymalnie 1 minucie i 26 sekundom dziennego przestoju strony.

  • Przepustowość
  • To maksymalny stopień obciążenia serwerów, czyli tego ile danych, może być przesyłanych w określonym czasie. Liczba przepustowości zwykle mierzona jest w mega- lub gigabitach na sekundę. Im jest ona większa, tym większy ruch możesz obsłużyć. Zbyt niska z kolei, w przypadku intensywnego korzystania z zasobów serwera, może się przełożyć na zwolnienie szybkości ładowania strony.

    Podobnie, jak w przypadku przechowywania, wymagania dotyczące przepustowości różnią się w zależności od potrzeb konkretnej witryny. Strona internetowa z tysiącami odwiedzających dziennie wymaga większej przepustowości niż witryna, która ma ich kilkaset. Firmy hostingowe nie zawsze podają ten parametr, ale jeśli chcesz uniknąć problemów z wydajnością serwera, lepiej o to dopytaj. Minimalna przepustowość powinna mieć ok. 500 Mb/s.

  • Bezpieczeństwo
  • Bezpieczeństwo Twojej witryny jest bardzo ważne – nie tylko dla Ciebie, ale też odwiedzających ją użytkowników, czyli Twoich klientów. Upewnij się, że dostawca hostingu jest dobrze wyposażony w zaawansowane środki bezpieczeństwa, które pomogą chronić Twoją witrynę. Powinny obejmować m.in. regularne aktualizacje i wykonywanie kopii zapasowych, certyfikat SSL, wykrywanie złośliwego oprogramowania i ochronę przed atakami typu DDoS.

  • Wsparcie 24/7
  • Szczególnie ważne jest dla początkujących, ale tak naprawdę przyda się każdemu, kto będzie potrzebował pomocy ze swoją witryną. Posiadanie niezawodnego i zawsze dostępnego wsparcia technicznego od dostawcy usług hostingowych jest niezbędne do skutecznego prowadzenia strony internetowej. Aby mieć możliwość, jak najszybszego rozwiązania jakichkolwiek problemów, szukaj firm, które dla swoich klientów oferują wsparcie 24h/7.

Podsumowując...

Tworzenie nowej witryny internetowej wymaga wielu decyzji, w tym przede wszystkim sposobu i lokalizacji jej hostowania. Bez względu na to, czy chcesz założyć stronę firmową, bloga czy sklep e-commerce, wybór domeny i zakup hostingu są jednymi z pierwszych kroków, jakie powinieneś podjąć. Dzięki poznaniu podstaw hostingu i rodzajów usług hostingowych, łatwiej będzie Ci znaleźć opłacalne, niezawodne i dopasowane do Twoich potrzeb rozwiązanie.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group