Rodzaje aplikacji – webowa, mobilna, natywna, hybrydowa, PWA

Czym się od siebie różnią i która będzie właściwa dla Twojego biznesu?

Baner wejsciowyParallax
udi / blog

Rodzaje aplikacji – webowa, mobilna, natywna, hybrydowa, PWA

Czym się od siebie różnią i która będzie właściwa dla Twojego biznesu?

avatar
Aleksandra Skalska
19 listopada 2021
mężczyzna trzyma telefon w ręce

Zastanawiasz się nad różnicą między aplikacją mobilną a aplikacją internetową? Chociaż z pozoru może wydawać się, że te dwie rzeczy są takie same, w rzeczywistości wiele je dzieli. Szczególnie, jeśli pod uwagę weźmiesz technologie, na bazie których powstają i to, jakie oferują możliwości.

Czym dokładnie różnią się od siebie? Czy aplikacja webowa to to samo, co strona internetowa? Czym są: aplikacja natywna, hybrydowa i PWA? W co lepiej zainwestować? W tym artykule poznasz odpowiedzi na te pytania oraz uzyskasz wskazówki, które pomogą Ci w podjęciu właściwej decyzji o tym, które rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie.

Aplikacja webowa (internetowa), czyli…

Aplikacje internetowe to programy umożliwiające lepszą komunikację między firmami a ich klientami, a także wspomagające procesy w organizacji oraz ułatwiające komunikację wewnętrzną. Dokładne zrozumienie, czym są i jak działają, może pomóc Ci uświadomić sobie ich znaczenie i podjąć decyzję o wdrożeniu tych rozwiązań do swojego biznesu.

Aplikacja webowa, zwana również internetową, to nic innego, jak oprogramowanie dostępne z poziomu przeglądarki. Oznacza to, że aby z niego korzystać, nie trzeba go pobierać i instalować na komputerze – wystarczy działające połączenie z siecią. Użytkownicy mogą korzystać z aplikacji internetowej za pośrednictwem przeglądarki internetowej, takiej jak Google Chrome, Mozilla Firefox czy Safari, a ich wygląd automatycznie dostosowuje się do używanego urządzenia.

Do działania aplikacji webowej potrzebne są 3 kluczowe elementy: serwer WWW (do zarządzania żądaniami przychodzącymi od klienta), serwer aplikacji (do wykonywania tych zadań) oraz baza danych (służącej do przechowywania informacji).

Aplikacje internetowe tworzone są w różnych celach i mogą być wykorzystywane zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. M.in. umożliwiają sprzedaż online, zarządzanie relacjami z klientem czy zespołem pracowników, a także wchodzą w rolę systemów automatyzujących procesy biznesowe. A to wszystko dzięki ogromnej różnorodności ich funkcji i możliwości stworzenia aplikacji szytej na miarę potrzeb konkretnej firmy.

zalety i wady aplikacji webowej

Aplikacja webowa a strona internetowa – czy to to samo?

Choć te dwa pojęcia często są ze sobą mylone, to należy podkreślić, że nie są ze sobą tożsame. Przede wszystkim stronę od aplikacji internetowej odróżnia funkcjonalność. Witryna ma charakter czysto informacyjny – jej głównym celem jest dostarczenie użytkownikowi pożądanych danych. Zaliczają się do tego wszelkie blogi, portale informacyjne czy strony firmowe. Oprócz przeczytania treści czy zapisu na newsletter niewiele można na nich zrobić.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku aplikacji internetowych, których cechą charakterystyczną jest właśnie interaktywność. Oprócz dostarczenia informacji, ich zadaniem jest odebranie danych od użytkownika oraz ich przetwarzanie, co w efekcie prowadzi do wyświetlenia danego komunikatu lub wykonania określonego działania. Jeśli trafisz na stronę, na której możesz założyć konto, dokonać zakupu online czy zarezerwować bilety, to wiedz, że masz do czynienia właśnie z aplikacją webową.

Czym jest aplikacja mobilna?

Rosnąca popularność smartfonów i tabletów sprawiła, że ​​tworzenie aplikacji mobilnych jest coraz bardziej popularnym trendem wśród właścicieli firm na całym świecie. Ale czym tak naprawdę są?

Aplikacja mobilna to rodzaj oprogramowania aplikacyjnego przeznaczonego stricte na urządzenia mobilne. Można je pobrać i zainstalować za pośrednictwem sklepów internetowych takich, jak Google Play (w przypadku systemu Android) czy App Store (dla iOS). Ich funkcjonalność jest zbliżona do aplikacji internetowych, jednak są lepiej przystosowane do wielkości ekranów oraz możliwości smartfonów i tabletów. Istotną różnicą jest też fakt, że opcja webowa do działania wymaga aktywnego połączenia z Internetem, podczas gdy aplikacje mobilne często mogą działać bez niego w trybie offline.

Aplikacja natywna

Aplikacje natywne to jeden z typów aplikacji mobilnych. Budowane są z przeznaczeniem na tylko jeden mobilny system operacyjny. W związku z tym dla każdej platformy ta sama aplikacja musi zostać stworzona od nowa i napisana w odpowiednim dla niej języku. Dla Androida może to być Java lub Kotlin, a dla iOS – Swift lub Objective C. Oznacza to także, że aplikacji natywnej stworzonej na Androida nie można zainstalować oraz używać na iPhonie – i na odwrót.

Ze względu na to, że aplikacje natywne napisane są specjalnie dla określonego systemu operacyjnego, mają bezpośredni dostęp do wszystkich funkcji urządzenia i domyślnych składników interfejsu użytkownika. To z kolei wpływa na ich wysoką wydajność, szybkość działania oraz dobrze dostosowany User Experience.

aplikacja natywna zalety i wady

Aplikacja hybrydowa

Aplikacja hybrydowa z kolei łączy w sobie elementy aplikacji natywnych i webowych. Kodowana jest przy użyciu języków technologii webowych, takich jak HTML, CSS czy JavaScript, a następnie opakowuje się ją w formę aplikacji natywnej. W efekcie aplikacja hybrydowa działa, jak aplikacja internetowa, ale jest pobierana i instalowana na urządzeniu tak, jak aplikacja natywna. Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi, aplikacja hybrydowa, w taki sam sposób, jak natywna, może wykorzystywać unikalne możliwości urządzenia, na którym jest używana (m.in. aparat, autoryzacja odciskiem palca czy powiadomienia push).

Co więcej, aplikacja hybrydowa (w odróżnieniu od natywnej) dzięki jednolitej i wieloplatformowej bazie kodu może jednocześnie działać na różnych systemach operacyjnych – zarówno na Androidzie, jak i iOS. Programiści piszą jedną aplikację, która posiada część wspólną, wykorzystywaną na obu platformach oraz część indywidualnie stworzoną pod konkretny system.

aplikacja hybrydowa zalety i wady

Aplikacja PWA — pośrednie podejście do aplikacji internetowych i mobilnych

PWA to najnowszy trend w świecie IT. Mówiąc najprościej, aplikacje PWA (z ang. Progressive Web App) to strony internetowe ze wszystkimi zaletami aplikacji mobilnych. Napisane są w technologiach internetowych (JavaScript, CSS, HTML), przez co wyglądają i zachowują się, jak zwykłe witryny. Są dostępne z poziomu przeglądarki, posiadają adres URL i są widoczne w wynikach wyszukiwania, ale oferują zbliżone funkcje do natywnych aplikacji mobilnych. M.in. wykorzystują podobne rozwiązania w zakresie interfejsu, działają w trybie offline, mogą wysyłać powiadomienia push i są możliwe do zapisania na urządzeniu – nie pobiera się ich jednak ze sklepu, a zapisuje bezpośrednio z przeglądarki. W wielu wypadkach PWA trudno odróżnić od tradycyjnej strony.

aplikacja PWA zalety i wady

Który rodzaj aplikacji będzie dla Ciebie najlepszy?

Decyzja o zbudowaniu aplikacji internetowej, natywnej lub hybrydowej powinna być oparta na celach biznesowych. Przed przystąpieniem do projektowania zastanów się przede wszystkim, jak szybko potrzebujesz aplikacji, jakie funkcje są niezbędne i ile możesz wydać.

Wybierz aplikację internetową, jeśli…

  • nie potrzebujesz, aby aplikacja pracowała w trybie offline;
  • zajmujesz się sprzedażą usług lub produktów;
  • chcesz uatrakcyjnić swoją ofertę i zyskać przewagę konkurencyjną;
  • zależy Ci na rozbudowanych możliwościach i interaktywności strony internetowej;
  • chcesz stworzyć narzędzie wspierające pracę i automatyzujące procesy biznesowe;
  • chcesz umożliwić swobodny dostęp do aplikacji z dowolnego miejsca na świecie, o dowolnej porze;
  • chcesz mieć łatwe w utrzymaniu rozwiązanie.

Wybierz aplikację mobilną, jeśli…

  • chcesz, aby działała zarówno w trybie online, jak i offline;
  • zależy Ci, aby użytkownicy mieli do niej dostęp z każdego miejsca i o każdej porze;
  • chcesz wchodzić z użytkownikiem w interakcję, np. poprzez powiadomienia push;
  • ma służyć jako narzędzie pracy dla pracowników, którzy często się przemieszczają (np. pracowników terenów).

Wybierz aplikację natywną, jeśli…

  • potrzebujesz aplikacji na jedną platformę – Android lub iOS;
    masz wysoki budżet;
  • nie spieszy Ci się;
  • chcesz wykorzystać możliwości urządzenia, jak np. powiadomienia push, aparat, GPS, czytnik linii papilarnych lub face ID;
  • potrzebujesz płynnego działania aplikacji, wysokiej wydajności oraz dobrego UX;
  • w swoim projekcie musisz wykorzystać grafikę 3D i dużą liczbę różnych animacji (np. dla gry mobilnej).

Wybierz aplikację hybrydową, jeśli…

  • potrzebujesz stworzyć produkt na różne platformy;
  • zależy Ci na czasie;
  • masz ograniczony budżet;
  • Twój projekt nie zakłada mocno rozbudowanej funkcjonalności aplikacji.

Wybierz aplikację PWA, jeśli…

  • zależy Ci na szerokiej dostępności – bez względu na sprzęt czy system operacyjny;
  • chcesz wchodzić w interakcję z użytkownikiem poprzez powiadomienia push;
  • chcesz być obecny w indeksie wyszukiwarek i mieć możliwość generowania ruchu organicznego oraz płatnego;
  • masz ograniczony budżet, który nie pozwala na stworzenie osobnej aplikacji mobilnej;
  • ma działać w trybie offline;
  • prowadzisz sprzedaż e-commerce i zależy Ci na wzroście konwersji.

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.