Podstawy Google Ads – co to jest, jak działa i czy warto?

Reklama Twojej strony w wyszukiwarce Google

Baner wejsciowyParallax

Podstawy Google Ads – co to jest, jak działa i czy warto?

Reklama Twojej strony w wyszukiwarce Google

Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group
4 stycznia 2022
osoba przy laptopie z otwartą stroną google

Masz swoją stronę internetową, ale jest na niej mały ruch? Podejmowane działania SEO zajmują za dużo czasu, a Ty nie masz aż tyle cierpliwości? Z pomocą przyjdzie Google Ads! To platforma reklamowa, która umożliwia promowanie produktów i usług w sieci. Prawidłowo przeprowadzona i zoptymalizowana kampania może zwiększyć liczbę Twoich potencjalnych klientów i zaowocować wzrostem sprzedaży. I to w całkiem szybkim czasie…

Co sekundę w Google przetwarzanych jest średnio 63 000 wyszukiwań, a większość stron z wynikami zawiera płatne reklamy. Tak wyróżnione (i opłacone) pozycje na liście mogą być niezwykle skutecznym sposobem na przyciągnięcie odpowiedniego rodzaju ruchu do Twojej witryny – takiego, który będzie konwertował.

Z tego artykułu dowiesz się, czym są reklamy Google Ads, jak działają i dlaczego warto się na nie zdecydować.

Google Ads – co to jest?

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to platforma reklamowa, która umożliwia firmom wyświetlanie reklam produktów i usług w różnych miejscach w Internecie – na stronach wyników wyszukiwania Google, w serwisie YouTube i innych witrynach za pośrednictwem sieci reklamowej Google i narzędzia Google AdSense.

Korzystanie z Google Ads to powszechne i skuteczne działania marketingowe, które mogą przynieść korzyści dla każdego biznesu – niezależnie od tego, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, który dopiero stawia pierwsze kroki, czy może masz już ugruntowaną pozycję na rynku. Nawet najwięksi giganci, którzy nie mogą narzekać na brak rozpoznawalności, kampanie Google Ads traktują jako nieodłączny element strategii sprzedażowo-marketingowej.

Google Ads a Google Adsense – czym się różnią?

Główna różnica polega na tym, że Google Ads jest używany przez reklamodawców, a AdSense przez wydawców – reklamobiorców.

Google Ads umożliwia użytkownikom reklamowanie się w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej Google za co płacą Google określoną kwotę za kliknięcie w daną reklamę.

Z kolei Google AdSense pozwala zarabiać właścicielom witryn lub blogów, poprzez udostępnienie na nich miejsca do wyświetlania wspomnianych reklam.

Rodzaje kampanii reklamowych dostępne w Google Ads

Google oferuje różne typy kampanii, z których możesz korzystać. Zobacz, jak działają i dowiedz się, który rodzaj będzie dla Ciebie najlepszym wyborem.

Kampania w sieci wyszukiwań

Reklamy Google Ads z kampanii w sieci wyszukiwania są wyświetlane w formie tekstowej na stronie wyników wyszukiwania konkretnego słowa kluczowego. Znaleźć je można na samej górze listy lub na dole. Od organicznych (niepłatnych) wyników odróżnia je czarny napis “Reklama” przy tytule.

W sieci wyszukiwania Twoje reklamy są liczone sposobem PPC (pay per click). Oznacza to, że płacisz tylko za te reklamy Google, w które użytkownik kliknie i przejdzie do Twojej witryny.

Kampania produktowa

Jest idealnym wyborem dla sklepów internetowych. To rodzaj kampanii z kategorii sieci wyszukiwań, jednak zamiast formy tekstowej pozwala na promocję produktów w wizualny sposób. Reklamy mogą być wyświetlane jako obrazy na stronie wyników wyszukiwania, a także pojawić się w Zakupach Google.

Jeśli w swojej ofercie posiadasz fizyczne produkty na sprzedaż, reklamy w Zakupach Google pozwolą Ci pozyskać potencjalnych klientów, bezpośrednio prezentując użytkownikom wyszukiwarki Twój produkt.

strona wyników wyszukiwania google

Kampania w sieci reklamowej

Sieć reklamowa wykorzystuje rozległą listę partnerów Google do wyświetlania reklam w różnych witrynach w całym Internecie. Obejmuje kilka milionów witryn, portali informacyjnych, blogów i stron Google (takich jak Gmail i YouTube) oraz kilkaset tysięcy aplikacji. Reklamy w sieci reklamowej pozwalają docierać do odbiorców, którzy jeszcze nie znają Twojej marki lub odwiedzili Twoją stronę, ale nie zrealizowali zakupu (remarketing).

Kampania w sieci reklamowej jest bardzo elastyczna, jeśli chodzi o jej formę. Może być gifem, tekstem, filmem lub obrazem. Tego typu reklamy rozliczane mogą być według liczby kliknięć lub liczby wyświetleń.

Kampania wideo w YouTube

Są to reklamy, które pojawiają się tuż przed lub w trakcie wyświetlania filmu w YouTube. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli masz świetny pomysł na reklamę wideo, który chcesz przetestować.

Reklamy kampanii wideo występują w różnych formach. Możesz zdecydować się na.:

  • reklamę In-Stream możliwą do pominięcia po 5 sekundach – wystarczy wtedy kliknąć przycisk “pomiń reklamę”;
  • reklamę In-Stream, której nie da się pominąć – użytkownik, żeby obejrzeć dany film musi zobaczyć ją w całości (trwa do 15 sekund);
  • reklama na stronie youtube.com

  • reklamę Discovery – można ją znaleźć na stronie wyników wyszukiwania określonych słów kluczowych, na stronie głównej YouTube w przypadku urządzeń mobilnych oraz obok powiązanych filmów.
  • reklama discovery na stronie youtube.com

Kampanie promujące aplikacje

To kampanie, które na celu mają zwiększać liczbę użytkowników aplikacji oraz jej sprzedaż poprzez reklamę w największych usługach Google, takich jak wyszukiwarka, Google Play, YouTube, karty Discover w wyszukiwarce Google i sieć reklamowa Google. Mogą zachęcać do instalacji aplikacji, angażować użytkowników w jej funkcjonowanie (dla tych, którzy już ją zainstalowali) oraz zachęcać do wstępnej rejestracji.

W przeciwieństwie do pozostałych kampanii Google Ads, w tym przypadku nie musisz sam projektować poszczególnych reklam. Google wykorzystując Twoje materiały (teksty, obrazy, filmy), sam tworzy reklamy w różnych formatach.

Google Ads – jak to działa?

Przed wypuszczeniem swojej pierwszej kampanii, warto abyś dowiedział się, jak działa system reklamowy Google.

Google Ads umożliwia dotarcie do setek milionów ludzi na całym świecie. Co ważne – nie musisz samodzielne szukać swojej konkretnej grupy odbiorców. To użytkownicy sami trafiają do Ciebie poprzez wyszukiwane frazy czy odwiedzane strony. Dzięki wykorzystaniu inteligentnej technologii, Google odnotowuje wszelkie aktywności, sygnały i ślady zostawiane przez użytkowników w sieci. Na tej podstawie dobiera potem potencjalnych klientów dla stworzonego przez Ciebie targetowania i wyświetla im Twoje reklamy.

Dokładność w określaniu danych oraz cech grupy docelowej jest na naprawdę wysokim poziomie. Możesz kierować swoje kampanie tak, aby docierać do użytkowników na podstawie tego, kim są, czym się interesują, jakie mają nawyki, czego szukają i jak wchodzą w interakcje z Twoją firmą. Zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki? Stawiasz na remarketing osób, które chociaż raz trafiły na Twój landing page? A może chcesz namówić tych, którzy porzucili swój koszyk do dokończenia zakupów? Wszystko jest możliwe i zależy od tego, jak skonfigurujesz swoją kampanię.

Tworząc reklamy Google Ads zaczynasz bowiem od wybrania celu, na którym najbardziej chcesz się skupić. Może to być np. zwiększenie wizyt na stronie www lub liczby wykonanych telefonów. Następnie określasz, gdzie chcesz się reklamować – globalnie (np. cały kraj) czy lokalnie (najbliższa okolica, miasto, województwo). Potem tworzysz konkretną reklamę i ustalasz budżet, który chcesz przeznaczyć na te działania. Gdy reklama przejdzie weryfikację i zostanie zatwierdzona, zacznie się wyświetlać użytkownikom, gdy będą szukać produktów lub usług podobnych do Twoich.

Od czego zależy wyświetlanie i pozycja reklamy Google Ads?

Zastanawiasz się pewnie, od czego zależy kto zobaczy Twoją reklamę? Otóż należy pamiętać, że tworząc kampanię konkurujesz z innymi firmami, które również chcą pokazywać swoją reklamę dla wybranego słowa kluczowego lub grupy odbiorców. Dlatego Google Ads, aby zdecydować, która z nich ma się wyświetlić dla danego zapytania, prowadzi tzw. “aukcje” dla każdej frazy. To proces, który ma miejsce podczas każdego wyszukiwania.

O wygranej w licytacji oraz kolejności wyświetlania reklam decydują 3 czynniki:

  • Twoja stawka – czyli to jaką największą kwotę jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę;
  • wynik jakości reklamy – liczony jest w skali 1–10 i zwraca uwagę na jakość Twojej reklamy oraz strony docelowej. Oceniana jest m.in. zdolność do zdobywania kliknięć oraz dopasowanie do zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę;
  • rozszerzenia i inne formaty reklam – wzbogacenie reklamy o dodatkowe rozszerzenia (np. numer telefonu, linki do podstron) sprawia, że jest ona bardziej atrakcyjna i zajmuje więcej przestrzeni reklamowej, a co za tym idzie – jest lepiej widoczna. Google to docenia i taką reklamę uznaje za bardziej skuteczną.

Algorytm Google uwzględnia każdy z tych elementów, aby wybrać, które reklamy są najlepsze i będą się wyświetlać na stronie z wynikami wyszukiwań, witrynach internetowych z sieci reklamowej lub w filmach z YouTube.

Ile kosztuje reklama w Google?

Google Ads działa w formacie płatności za kliknięcie (PPC = Pay Per Click). Oznacza to, że 
firmy płacą tylko za kliknięcia swoich reklam, a nie za ich wyświetlenia. W ten sposób oszczędzają pieniądze, rozliczając się tylko wtedy, gdy użytkownik podejmie żądane działania i wejdzie na ich witrynę.

Koszt za pojedyncze kliknięcie (CPC = Cost Per Click) różni się w zależności od branży, niszy, intencji wyszukiwania użytkowników czy nawet lokalizacji. Może wynosić od kilku groszy do nawet kilkudziesięciu złotych. Znaczenie ma również samo słowo kluczowe i jego konkurencyjność. To, które prowadzi bezpośrednio do zakupu, będzie miało znacznie wyższą stawkę niż frazy używane przez klientów na samym początku ich ścieżki zakupowej.

Tworząc kampanię Google Ads tak naprawdę tylko od Ciebie zależy to, ile na nią przeznaczysz, określając swój dzienny lub miesięczny budżet.

Dlaczego warto postawić na kampanię reklamową w Google Ads?

Być może zastanawiasz się, po co płacić za reklamy, skoro możesz zwiększyć ruch za pomocą bezpłatnych kanałów marketingowych? Oto 6 powodów, dla których warto:

Szybkie efekty i zwrot z inwestycji

Szczególnie w porównaniu z e-mail marketingiem, content marketingiem i SEO, gdzie na zadowalające wyniki zwykle trzeba nieco poczekać. W przypadku Google Ads nie potrzebujesz aż tyle cierpliwości. Popularne i dobrze zoptymalizowane reklamy mogą przynosić zyski niemal natychmiast, a zwrot z inwestycji zauważysz prawdopodobnie szybciej niż z innych kanałów marketingowych.

Płacisz tylko za wyniki

Dzięki formie rozliczenia PCP, nie musisz marnotrawić swojego budżetu na działania, które nie przynoszą zamierzonych efektów. W Google Ads koszt poniesiesz tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie zainteresuje się reklamą i w nią kliknie, niezależnie ile razy zostanie ona wyświetlona.

Stała kontrola wydatków

Z Google nie podpisujesz żadnej umowy na określonych warunkach, dzięki czemu sam decydujesz ile i przez jaki czas chcesz wydać na reklamę. W każdej chwili możesz dostosować parametry kampanii (zwiększyć/zmniejszyć budżet), wstrzymać ją na jakiś czas lub całkowicie wyłączyć.

Wsparcie różnych celi marketingowych

Reklamy Google Ads bez względu na Twój cel marketingowy, mogą Ci pomóc go osiągnąć. Chcesz zwiększyć świadomość marki, a także zwiększyć ruch, odwiedzalność lub konwersje? Wystarczy, że wybierzesz do tego odpowiedni typ kampanii, która pomoże Ci spełnić te założenia.

Szerokie opcje targetowania

Google Ads daje Ci dużą kontrolę nad tym, do kogo i kiedy chcesz kierować swoje reklamy. Możesz określić m.in. słowa kluczowe, urządzenie, porę dnia, dane demograficzne, lokalizację. Dzięki temu masz możliwość zoptymalizowania budżetu marketingowego – minimalizujesz ryzyko przepalenia pieniędzy na osoby, które nigdy nie dokonają konwersji.

Łatwe i jasne raportowanie

Informacje dostępne na Twoim koncie Google Ads dadzą Ci jasny obraz o skuteczności prowadzonych przez Ciebie kampanii. Raporty są proste i łatwe do zrozumienia. Dzięki nim masz dostęp do najważniejszych danych, takich jak liczba kliknięć, wyświetleń, wydatków czy słów kluczowych. Aby uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe informacje, Google Analytic możesz zintegrować Google Analytics. Pozwala to dokładnie zobaczyć, jak użytkownicy zachowują się w Twojej witrynie — np. sprawdzić, co najchętniej klikają, dokąd przechodzą dalej i ile czasu tam spędzają.

Czy reklamy Google Ads są odpowiednie dla mojej firmy?

Prowadzenie internetowej kampanii marketingowej ma wiele zalet, jednak prawidłowe skonfigurowanie i zarządzanie nią zajmuje dużo czasu i wysiłku. Decyzja o tym, czy kampanie Google Ads będą odpowiednią formą reklamy dla Twojej firmy, należy tylko i wyłącznie do Ciebie.

Jeśli jesteś zainteresowany rozpoczęciem kampanii PPC, ale uważasz, że nie masz wystarczającej wiedzy i czasu, aby się tym zająć, skontaktuj się z nami! W UDI tworzymy i optymalizujemy reklamy Google Ads tak, aby przynosiły najwięcej zysku. Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
Autor nie posiada zdjęcia
UDI Group