Postaw na czytelną i łatwo dostępną stronę internetową, z której mogą korzystać wszyscy użytkownicy – także osoby z różnego rodzaju ograniczeniami. Dlaczego warto wdrożyć zasady WCAG?
Gdy zakładasz swoją stronę internetową, dane strukturalne nie są zapewne pierwszą rzeczą, o której myślisz. Skupiasz się bardziej na tym, jak będzie się ona prezentować, czy zawarłeś na niej wszystkie istotne informacje i przede wszystkim, czy ktoś będzie ją odwiedzał i kupował… Jednak warto poświęcić też chwilę na uporządkowanie i zoptymalizowanie zawartości witryny. Właśnie w tym pomogą Ci dane strukturalne – ich wdrożenie może mieć duży wpływ na sukces Twojej strony internetowej. Dlaczego?
Zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że Google potrafi w oka mgnieniu znaleźć precyzyjne odpowiedzi na Twoje pytania? Odpowiedzią są dane strukturalne. Tego, jak dokładnie działa algorytm Google nie wie nikt. Istnieje jednak kilka znanych sposobów, aby ulepszyć stronę na poziomie jej kodu. Tym samym uczynić ją bardziej przyjazną zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Dzięki danym strukturalnym Google wie, jakie treści i informacje ma umieścić w wynikach wyszukiwania (SERP) – tak, by inni chętniej w nie klikali.
Uporządkowane dane mogą zwiększyć widoczność Twojej strony w Google i podnieść współczynnik konwersji! Dowiedz się, czym są i dlaczego warto je wdrożyć.
Dane strukturalne to podstawowy element tzw. technicznego SEO, który napędza rozwój firm w Internecie. Są to specjalne opisy dodane do kodu HTML strony internetowej, które porządkują i klasyfikują wszystkie zawarte w niej dane. Dokładnie mówią robotom Google, czym są konkretne elementy w witrynie i jakie informacje mają być wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Jeśli posiadasz sklep internetowy, znaczniki danych strukturalnych określać będą, które fragmenty na stronie produktu zawierają jego cenę, opis, czy ocenę klientów. Wtedy wyszukiwarka będzie umiała je od siebie odróżnić i wyświetli wynik z elementami rozszerzonymi (tzw. rich snippets), zawierającymi te informacje.
Wyszukiwarka wykorzystuje dane strukturalne w rozszerzonych wynikach wyszukiwania, aby polepszyć wrażenia użytkownika.
Schema.org to projekt, którego celem jest lepsze rozumienie przez roboty treści witryn, a co za tym idzie trafniejsze indeksowanie stron internetowych w wyszukiwarkach. Powstał w 2011 roku w wyniku współpracy czterech największych wyszukiwarek internetowych – Google, Bing, Yahoo i Yandex. Celem Schema.org jest ujednolicenie formatu danych, używanych do oznaczania elementów HTML.
Najprościej mówiąc, jest to po prostu słownik, który pokazuje, jak za pomocą mikrodanych można dogadać się z robotami wyszukiwarki. Znajdują się tam są wszystkie najważniejsze dokumentacje i wytyczne dotyczące używania znaczników danych na stronach www.
Odwiecznym problemem wyszukiwarek jest analizowanie treści pod kątem ich wiarygodności i dopasowania do intencji użytkownika. Dzięki wykorzystaniu danych strukturalnych, Google może łatwiej rozumieć zawartość stron internetowych i wybrać adekwatne odpowiedzi dla zadanego pytania. Szczególnie przydatne jest to w momencie, gdy użytkownicy szukają np. konkretnych cen lub recenzji produktów. Jeśli strona zawiera dane strukturalne, wyszukiwarka może od razu pokazać im te informacje, na których im zależy. Tym samym zapewnia im bogatsze wrażenia podczas przeglądania wyników wyszukiwania.
Jak mówi sam Google:
Google wykorzystuje znalezione w internecie uporządkowane dane do rozpoznawania treści na stronie oraz do gromadzenia ogólnych informacji o sieci i świecie. (…) Na podstawie uporządkowanych danych wyszukiwarka Google włącza też specjalne funkcje i ulepszenia wyników wyszukiwania. Na przykład strona z przepisem, która zawiera prawidłowe uporządkowane dane, może wyświetlić się w postaci wyniku wyszukiwania z elementami graficznymi
Pamiętasz, jak kiedyś wyglądał Google? Kilkanaście lat temu wyniki wyszukiwania były zwykłą listą linków, gdzie jedyną opcją na wyróżnienie się z tłumu był chwytliwy tytuł. Teraz to zupełnie coś innego!
Oprócz tytułów stron, Google oferuje znacznie więcej możliwości, dzięki wykorzystaniu rich snippets (wyników rozszerzonych). To elementy, które sprawiają, że łatwiej jest znaleźć to, czego szukasz – najważniejsze informacje od razu rzucają się w oczy. Mogą obejmować zdjęcie, ocenę klientów, cenę, dostępność produktu itp.
Jeśli wyniki wyszukiwania zwracają większą uwagę użytkownika, to też przyczyniają się do tego, że chętnej klika on w dane linki. Oznacza to, że gdy Twoja strona jest wyświetlana jako wynik rozszerzony, będzie prawdopodobnie miała wyższy wskaźnik CTR.
Dane strukturalne wspierają SEO na wiele sposobów, jednak same w sobie nie są czynnikiem rankingowym Google. Oznacza to, że ich posiadanie (lub nie) nie ma wpływu na to, którą pozycję w wynikach zajmie Twoja strona. Ale, jako że dane strukturalne pomagają wyszukiwarce zrozumieć Twoje treści, może ona ją trafniej skategoryzować, połączyć tematycznie z innymi frazami, a także wyróżnić. To wszystko sprawia, że Twój wynik w SERP jest atrakcyjniejszy i może wygenerować więcej kliknięć (CTR).
W UDI oferujemy najwyższej jakości usługi SEO, obejmujące wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, które mają kluczowy wpływ na pozycję strony w SERP. Stosujemy bezpieczne i sprawdzone metody z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Szybko i skutecznie wdrożymy dane strukturalne na Twojej stronie i nie tylko!
Istnieje ponad 700 rodzajów danych strukturalnych, które możesz dodać do swojej strony internetowej. Ich wybór zależeć będzie od typu treści i branży, w której działasz. Przedstawiamy kilka przykładów znaczników Schema.org, które są najczęściej wykorzystywane!
Inaczej zwane jako “okruszki”. To ścieżka nawigacji po stronie, która w wynikach wyszukiwania pojawia się na samej górze – nad tytułem. Breadcrumbs są przydatne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Pomagają zorientować się w strukturze witryny i ułatwiają poruszanie się po niej.
To dane strukturalne, których nie może zabraknąć w żadnym sklepie internetowym. Jak sama nazwa wskazuje, dostarczają one szczegółowych informacji o sprzedawanych produktach. Za ich pomocą, oprócz nazwy, w wynikach wyszukiwania może się też pojawić
zdjęcie produktu, jego opis, cena, status dostępności, koszty wysyłki, czas dostawy czy recenzje.
Znacznik schematu organizacji udostępnia wyszukiwarkom informacje o Twojej firmie, w tym m.in. adres, numer telefonu, profile w social mediach, logo. Dzięki temu możesz poprawić widoczność swojej witryny w Google, która może pojawić się nawet w formie grafa wiedzy!
Posiadasz bloga na swojej stronie? To świetnie! Dodatkowy content nie tylko wzbudza zaufanie klientów i buduje wizerunek eksperta, ale także pozytywnie wpływa na SEO.
Oznaczanie artykułów na blogu za pomocą danych strukturalnych umożliwia wyróżnienie ich jako fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania – np. w formie karuzeli lub linka z dodatkowymi elementami (autorem, datą publikacji, a nawet grafiką).
Wiele osób szuka w Google ciekawych wydarzeń, które dzieją się w ich okolicy lub w miejscach, które planują odwiedzić. Jeśli Twoja firma regularnie organizuje różnego rodzaju imprezy, to dla Ciebie pozycja obowiązkowa. Oznaczenie wydarzeń za pomocą odpowiedniego znacznika może sprawić, że informacje o Twoich eventach pojawią się bezpośrednio w wyszukiwarce wraz z informacją o dacie, miejscu, sprzedaży biletów lub rejestracji.
Budowanie zaufania i autorytetu w Internecie jest nierozłącznie związane z opiniami klientów, którzy skorzystali z Twoich usług lub produktów. Zdane innych nierzadko jest kluczowym bodźcem do podjęcia decyzji o zakupie. Jeśli roboty Google odnajdą na Twojej stronie prawidłowe znaczniki opinii lub ocen, mogą wyświetlić stronę jako wynik z popularnymi gwiazdkami i oceną w skali 1-5.
“Jak…” – to właśnie od tego słowa często zaczynają się zapytania wpisywane w Google. Dane strukturalne “How to” to świetne rozwiązanie dla stron, które składają się z wszelkiego rodzaju poradników i instrukcji. Dzięki temu wyszukiwarka może wyświetlić wynik z wyszczególnionymi etapami krok po kroku wykonania danej czynności.
Strony, które zawierają listy z najczęściej zadawanymi pytaniami, dzięki odpowiednio zaimplementowanym danym strukturalnym, mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania z elementami rozszerzonymi. Użytkownik ma wtedy bezpośredni dostęp z wyszukiwarki do informacji, które mogą go zainteresować.
Istnieją 3 sposoby implementacji znaczników Schema.org na Twoją witrynę. Można to zrobić za pomocą formatów:
To zalecana przez Google metoda dodawania danych. JSON-LD jest prawdopodobnie najłatwiejszy do wdrożenia. Posiada zestaw prostych reguł, które można bez problemu dodawać lub usuwać ze strony. W przeciwieństwie do mikrodanych czy RDFa, umieszcza się je za pomocą kodu Javascript, a nie HTML. Dane dodawane są bezpośrednio w tagu < head > lub < body > dokumentu internetowego.
Mikrodane to znaczniki w formie adnotacji umieszczanej w tagach HTML – wskazują właściwości, które mają służyć jako uporządkowane dane. Również są proste w użyciu, jednak mogą być dość nieuporządkowane ze względu na to, że muszą zostać użyte w każdym tagu HTML strony internetowej.
To struktura opisu zasobów w atrybutach. RDFa jest rozszerzeniem HTML5 i powstało, aby pomóc w oznaczaniu uporządkowanych danych i jest zaleceniem W3C. Jest zazwyczaj osadzany w nagłówku i w treści strony HTML.
Choć może się wydawać, że dodawanie danych strukturalnych jest skomplikowane – w końcu opiera się na pracy z kodem strony – to jednak nic bardziej mylnego! Dostępnych jest wiele narzędzi online, które ułatwiają to zadanie. Żeby z nich korzystać nie musisz mieć żadnej wiedzy o kodowaniu, ale musisz wiedzieć, jak działają atrybuty używane w schemacie, aby opisać zawartość strony internetowej.
Jeśli posiadasz taką umiejętność, możesz oczywiście zaimplementować ustrukturyzowane dane samodzielnie, własnoręcznie pisząc odpowiedni fragment kodu HTML. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby i w takim przypadku wygenerować go przy pomocy adekwatnego narzędzia.
Dostępnych jest kilka dedykowanych wtyczek, które pomagają w implementacji znaczników schematu na stronach internetowych. W przypadku, jeśli Twoja strona opiera się na systemie CMS WordPress, możesz skorzystać np. z:
Google oferuje bezpłatne narzędzie, które pomaga dodać dane strukturalne na stronach internetowych. Jak z niego skorzystać?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy poprawnie używasz uporządkowanych danych, możesz skorzystać z kilku pomocnych narzędzi. Sprawdzą one Twoją witrynę i poinformują w przypadku niewłaściwego użycia języka znaczników.
Aby przetestować uporządkowane dane w swojej witrynie, możesz użyć: