Co to jest MVP (Minimum Viable Product) i dlaczego jest ważne?

Maksimum korzyści przy minimalnym ryzyku

Baner wejsciowyParallax

Co to jest MVP (Minimum Viable Product) i dlaczego jest ważne?

Maksimum korzyści przy minimalnym ryzyku

Zdjęcie autora wpisu
Aleksandra Skalska
31 sierpnia 2022
drewniane kostki ze strzałkami na szaro-żółtym tle

Nie od razu Rzym zbudowano. Tak samo – nie każde oprogramowanie jest od początku w pełni gotowym i idealnym produktem. Wydawać by się mogło, że tacy giganci jak Facebook, Uber, Amazon, Spotify, Dropbox, Figma czy Airbnb byli od początku skazani na wielki sukces. Tylko niektórzy jednak pamiętają, jak to wszystko się zaczęło i że zwycięstwo buduje się małymi krokami.

Można stworzyć aplikację, która bez wcześniejszych testów od razu po premierze zawojuje rynek i znajdzie rzeszę swoich użytkowników. Życie to jednak rosyjska ruletka. Jest duża szansa, że coś pójdzie nie tak, a konsekwencje tego mogą być tragiczne i kosztowne… Aby nie pozostawiać tego przypadkowi, Eric Ries spopularyzował koncepcję MVP.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest MVP (Minimum Viable Product) i jak może Ci pomóc w weryfikacji wdrożenia Twoich planów biznesowych. Zaczynamy!

Co to jest MVP – Minimum Viable Product?

MVP to akronim od Minimum Viable Product (Minimalnie Opłacalny Produkt). Jest to koncepcja wywodząca się z metodologii Lean Startup, która zakłada, że wypuszczając na rynek w pełni gotowy i dopracowany produkt (taki, w którym już nic nie da się ulepszyć), zwiększają się Twoje szanse na niepowodzenie. A co za tym idzie – starty wizerunkowe i finansowe.

Strategia MVP zupełnie odwraca ten proces – proponuje stworzenie produktu i wypuszczenie go na rynek w jego najbardziej uproszczonej wersji. Takiej, gdzie posiada jedynie te funkcje, które są niezbędne do jego prawidłowego używania i zaspokojenia potrzeb użytkowników – tzw. esencję swojej funkcjonalności.

Termin MVP w 2001 roku stworzył Frank Robinson. Stała się ona jednak popularna dopiero 10 lat później, gdy Eric Ries omówił ją w swojej słynnej książce “The Lean Startup”.

Celem tego podejścia jest ocena potencjału pomysłu na wczesnym etapie cyklu życia produktu. Przeprowadzone testy i opinie mają dać odpowiedź twórcom, czy produkt ma szansę zainteresować odbiorców, a jego dalszy rozwój jest opłacany i ostatecznie – czy wymyślone rozwiązanie ma szansę osiągnąć sukces. Jeśli badanie wypadnie pozytywnie, można kontynuować dalsze prace nad projektem. W innym przypadku – gra jest niewarta świeczki.

Według badania przeprowadzonego przez CB Insights, 35% upadków startupów jest spowodowanych brakiem popytu na ich produkt na rynku!

Sam skrót MVP pochodzi od słów Minimum Viable Product, które oznaczają:

  • Minimum – czyli minimalny. Zakłada stworzenie produktu o podstawowych funkcjach przy jak najmniejszym nakładzie pracy oraz finansów;
  • Viable – czyli opłacalny lub zdolny do życia. Oznacza to, że ​​produkt daje wystarczającą wartość swoim pierwszym użytkownikom. Jest interesujący, użyteczny i spełnia określony cel;
  • Product – po prostu produkt. Obracając się branży technologii pod tym pojęciem kryje się jakieś oprogramowanie (aplikacja).

dwa pączki

Dlaczego warto postawić na MVP? 4 najważniejsze korzyści

Masz pomysł na świetną aplikację i jesteś pewny, że zawojujesz nią świat? Zanim zainwestujesz mnóstwo pieniędzy i czasu na rozwój swojego oprogramowania, sprawdź czy na pewno masz rację. Dzięki MVP uzyskasz dane, które potwierdzą, że na Twój produkt jest rzeczywiste zainteresowanie. Z takim zielonym światłem zminimalizujesz ryzyko późniejszej porażki. Co jeszcze możesz zyskać decydując się na MVP?

  • MVP minimalizuje koszty i oszczędza czas
  • Nikt nie chce, aby ich wspaniały pomysł i biznes, nad którym ciężko pracowali po prostu upadł, bo np. skończyły się pieniądze. A jednak – takie sytuacje zdarzają się cały czas.

    Wyobraź sobie, że spędziłeś tygodnie, miesiąc, a nawet lata na budowaniu swojej wymarzonej aplikacji. Jednak, gdy już ją wydałeś, nic wspaniałego się nie wydarzyło… Nikt jej nie ściągnął, nikt się nią nawet nie zainteresował. Smutna wizja, prawda? Gdybyś mógł to przewidzieć, stracony czas i pieniądze z pewnością można było wykorzystać w bardziej przydatny sposób.

    Dzięki MVP masz szansę upewnić się, że wszelkie zasoby będziesz inwestować w projekt, który ma szansę powodzenia. Minimalizując nakład czasowy i finansowy na wstępie, będziesz mógł go lepiej spożytkować na kolejnych etapach świadomego rozwoju. Jeśli okaże się, że pomysł od początku był nietrafiony, Twoje starty będą znacznie mniejsze niż w przypadku wydania w pełni dopracowanego produktu.

  • MVP sposobem na szybkie wejście produktu na rynek
  • Decydując się na opracowanie aplikacji o podstawowej funkcjonalności, znacznie przyspieszysz wydanie jej na rynek. Im prędzej trafi ona w ręce użytkowników, tym szybciej będziesz mieć informację zwrotną, czy Twoje hipotezy były trafne i jakie są konkretne oczekiwania wobec nowego produktu. Zwlekanie z premierą może prowadzić do marnowania czasu na rozwój bezużytecznych funkcji i poprawianie błędów.

    Pamiętaj też, że konkurencja nie śpi, a rynek szybko się zmienia. Nie pozwól, aby ktoś inny z tym samym pomysłem wybił się jako pierwszy!

  • MVP pozwala na analizę i weryfikację popytu
  • Wymyślając nowy produkt, zapewne myślisz, że wszyscy go potrzebują. I może tak jest, ale nie możesz pewien, dopóki tego nie sprawdzisz. Może się bowiem okazać, że obecne już na rynku produkty całkowicie zaspokajają potrzeby Twojego potencjalnego klienta lub zakładana przez Ciebie potrzeba w ogóle nie istnieje.

    Intuicja jest dobra, jeśli dotyczy np. tego, co komuś się spodoba jako prezent urodzinowy. Jednak w przypadku pomysłów na większą skalę, znacznie bardziej kosztownych oraz czaso- i pracochłonnych, decyzje najlepiej jest oprzeć na danych i skrupulatnej analizie. MVP pomaga przetestować zapotrzebowanie rynku w początkowej fazie istnienia produktu. Jeśli wynik będzie pozytywny, otrzymasz mocny argument za tym, żeby zainwestować kolejne zasoby w dalszy rozwój.

  • MVP wskazuje, jak poprawić użyteczność produktu (wyznacza ścieżkę rozwoju projektu)
  • Tworzenie aplikacji MVP to coś więcej niż tylko weryfikacja koncepcji i rynku. Jednym z głównych powodów, dla których warto się na niego zdecydować są informacje zwrotne. To opinie użytkowników dają lepszy wgląd w to, jakich funkcji i elementów brakuje w danej aplikacji, a co jest w niej zbędne. Zebrane dane wskazują ścieżkę, którą warto podążać, aby sprostać oczekiwaniom odbiorców.

Słynne historie MVP. Jak mali zostali dużymi?

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że rozwój aplikacji na dużą skalę wymaga sporego wysiłku, czasu i pieniędzy. Większość z obecnie najpopularniejszych programów była początkowo małymi projektami, o których istnieniu niewiele ludzi w ogóle wiedziało. Dopiero z biegiem czasu zaczęły się rozrastać i przybierać coraz bardziej rozbudowane funkcje. Aż w końcu stali się światowymi gigantami! Oto kilka takich przykładów:

Airbnb

airbnb logo

Wyeliminowanie pośredników i umożliwienie krótkoterminowego wynajmu to kluczowa misja stojąca za Airbnb. Jej założycielom się to udało i obecnie to jedna z największych platform do rezerwacji pobytów. A zaczęło się zupełnie niepozornie…

Brian Chesky i Joe Gebbia to dwóch bezrobotnych studentów, którzy w 2007 roku mieli trudności w opłaceniu swojego mieszkania w San Francisco po tym, jak właściciel podniósł im czynsz. Tak się złożyło, że akurat w czasie, gdy lokatorzy zaczęli mieć problemy finansowe, w mieście miała odbyć się duża konferencja. Niestety wszystkie hotele wywieszały informację o pełnym obłożeniu, więc część z przyjezdnych uczestników po prostu nie miała, gdzie się zatrzymać…

Korzystając z okazji, Chesky i Gebbia, wpadli na pomysł, że rozłożą u siebie w domu dmuchane materace i zaoferują chętnym gościom z konferencji weekendowy nocleg za 80$. W tym celu uruchomili prostą stronę internetową AirbedAndBreakfast.com i zdobyli 3 pierwszych gości!

Historia nie była potem usłana tylko różami i miała po drodze kilka potknięć, ale ostatecznie idea okazała się strzałem w dziesiątkę. Brian i Joe wykorzystali MVP jako narzędzie do zbierania informacji od użytkowników i gromadzenia istotnych danych. To dzięki nim mieli pewność, że ich pomysł jest wystarczająco dobry. Weryfikując wstępne założenia i stale rozwijając swój produkt stworzyli Air Bed and Breakfast, które później stało się światowym gigantem, znanym jako Airbnb. Obecnie strona oferuje swoim klientom najciekawsze oferty pobytowe, bezproblemową obsługę online i wiele innych korzyści.

Spotify

logo spotify
Spotify jest dziś światowym liderem w branży muzycznej. To również świetny przykład na to, jak wdrożenie tylko jednej podstawowej funkcji, może pomóc odnieść sukces.

Wszystko zaczęło się w 2006 roku – w czasach, gdy kupowanie płyt CD lub płacenie za nie w iTunes było bardzo drogie, a programy do pirackiego ściągania muzyki były na porządku dziennym. Na rynku nie istniało wtedy bowiem zbyt wiele serwisów do strumieniowego przesyłania muzyki, a jeśli już to ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Autorzy Spotify chcieli to zmienić i sprawić, że każdy może mieć swobodny, szybki, jakościowy i przede wszystkim w pełni legalny dostęp do takiej muzyki, jaką lubi.

Pierwsze MVP Spotify powstało w zaledwie 4 miesiące. Była to zamknięta wersja beta, która funkcjonowała jako aplikacja desktopowa, oferująca wyłącznie usługi strumieniowego przesyłania muzyki. Początkowo twórcy testowali ją na sobie, swojej rodzinie i przyjaciołach. Gdy otrzymali pozytywny feedback, rozszerzyli dostęp o wpływowych szwedzkich blogerów muzycznych. Wtedy Spotify zaczął zyskiwać na popularności. Aplikację udostępniono publicznie, a projekt został odpowiednio przeskalowany i rozwinięty.

Spotify swój sukces zawdzięcza zdolności reagowania na opinie użytkowników i uczenia się na podstawie ich zachowań podczas używania aplikacji.

Groupon

groupon logo
Początki Groupona są doskonałym przykładem tego, jak można wykorzystać MVP do przetestowania swojego pomysłu.

Startował jako zwykła strona, postawiona na WordPressie i jedynym, co oferował był kupon do pizzerii, mieszczącej się w tym samym budynku, w którym siedzibę miał Groupon. Nie było w tym żadnej super zaawansowanej technologii. Zniżki wysyłano ręcznie na maile użytkowników w formie plików PDF. Jak się okazało – tyle wystarczyło. Wieść o portalu, dzięki któremu można kupić 50% tańszą pizzę obiegła media.

Gdy Groupon zauważył, że ich MVP przyciąga coraz więcej subskrybentów, zaczął rozwijać swój system kuponów, doprowadzając go do wielkiego sukcesu.

Dropbox

dropbox logo
Dropbox to wyjątkowy przypadek, bo w odróżnieniu od reszty na samym początku nie wyprodukował żadnego produktu. Sfrustrowany Drew Houston, który miał dość noszenia pendrive’a i wysyłania wszystkich plików mailem, wpadł na pewien pomysł. Nie chciał jednak podejmować zbyt dużego ryzyka, więc zanim przekuł go w coś realnego, stworzył film, wyjaśniający działanie swojego produktu. W końcu gdyby idea nie chwyciła, Houston mógł stracić dużo czasu, wysiłku i pieniędzy.

Oto oryginalny film z 2007 roku:

Po publikacji wideo, z dnia na dzień lista oczekujących na wersję beta urosła do 75 tysięcy! Domyślasz się już chyba, jak to się skończyło, prawda?

Potrzebujesz pomocy w uruchomieniu MVP dla swojej aplikacji?

W UDI tworzymy różnego rodzaju aplikacje – powiedz nam czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą! Skontaktuj się z nami już dziś i dowiedz się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc!

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
Zdjęcie autora wpisu
Aleksandra Skalska
Marketing Manager