Błąd 404 – co oznacza i jak go naprawić?

Page not found, czyli błędny kod odpowiedzi

Baner wejsciowyParallax
udi / blog

Błąd 404 – co oznacza i jak go naprawić?

Page not found, czyli błędny kod odpowiedzi

avatar
Aleksandra Skalska
24 września 2021
czarny napis na betonie

Wpisałeś adres URL lub kliknąłeś w jakiś link, ale zamiast dotrzeć w konkretne miejsce dostajesz komunikat “nie można znaleźć tej strony”? Surfując po internecie nie trudno natknąć się na powiadomienie o błędzie 404. Pojawia się ono w momencie, kiedy dana strona jest niedostępna – prawdopodobnie została przeniesiona, usunięta lub posiada niepoprawny adres URL.

Kiedy trafiasz na błąd 404 na obcej stronie, możesz wzruszyć ramionami i buszować dalej. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy to na Twojej witrynie pojawia się ten problem? Na pewno nie możesz go zignorować! W tym artykule wyjaśnimy dokładnie, co oznacza komunikat o błędzie 404, dlaczego się pojawia, jaki ma wpływ na Twój biznes oraz co możesz zrobić, aby go skutecznie naprawić.

Czym jest błąd 404 i co oznacza?

Za każdym razem, gdy przeglądarka wchodzi w interakcję z serwerem, zwraca on kod stanu odpowiedzi HTTP z informacją, jak przebiegła operacja. Gdy wszystko pójdzie poprawnie, jest on niewidoczny dla użytkownika. Jednak w momencie, kiedy pojawią się jakieś przeszkody, na ekranie wyświetli się kod odpowiedzi HTTP informujący o błędzie.

Kody są pogrupowane w pięć kategorii:

  • 100-199 to odpowiedzi informacyjne – mówią o tym, że żądanie wysłane przez przeglądarkę do serwera jest realizowane);
  • 200-299 to kody sukcesu – oznaczają, że żądanie zostało pomyślnie przetworzone przez serwer;
  • 300-399 to przekierowania – pojawiają się, gdy żądany zasób został zastąpiony innym;
  • 400-499 oznaczają błędy klienta – są zwracane w przypadku problemu z przetworzeniem żądania;
  • 500-599 to błędy serwera – serwer uniemożliwia wypełnienie żądania.

Błędy 404 należą do kategorii błędów po stronie klienta. Są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i powszechnych problemów na stronach internetowych. Pojawienie się tego komunikatu oznacza, że Twoja przeglądarka prosi daną witrynę o wyświetlenie na niej zasobu (lokalizacji lub pliku), którego nie można na niej odnaleźć. Bardziej technicznie mówiąc, błąd 404 to tzw. błąd kodu odpowiedzi protokołu Hypertext Transfer Protocol (HTTP). Serwer odbiera wysłane do niego żądanie przez użytkownika, ale nie jest w stanie go spełnić.

Wygląd strony błędu i jego treść mogą różnić się ze względu na serwer, przeglądarkę lub domenę. Zawsze jednak znaczą to samo. Najczęściej można spotkać się z nimi w sklepach internetowych, w których produkty często się zmieniają, a prowadzące do nich adresy URL przestają istnieć lub informują o braku danego towaru i proponują alternatywy.

Pozorny błąd 404

Poza zwykłym błędem 404, Google stworzył dodatkową etykietę tzw. “pozornego błędu 404”, którą dodaje do strony w swoim indeksie. Występuje on w przypadku, kiedy nieistniejąca strona wyświetla komunikat „Nie znaleziono strony” każdemu, kto próbuje uzyskać do niej dostęp, ale nie zwraca kodu stanu HTTP 404

Google całkiem nieźle radzi sobie w identyfikowaniu tego rodzaju problemów. Gdy więc trafi na stronę zwracającą kod stanu 200, która posiadają wszystkie cechy wskazujące na to, że powinien to jednak być 404, wyświetla na niej pozorny błąd 404.

Przyczyny powstania błędu 404

Zastanawiasz się, dlaczego na Twojej stronie występują błędy 404? Powodów, dla których możesz na nie natrafić jest klika. Najczęściej związane jest to z wprowadzanymi na stronę zmianami lub niepoprawnym wybraniem adresu.

Poznaj przyczyny występowania błędów 404:

  • Strona została usunięta lub przeniesiona – może to nastąpić np. w wyniku zmiany struktury adresów URL w domenie, przeniesienia podstrony w inne miejsce lub całkowitego się jej pozbycia (nawet jeśli strona została usunięta, może nadal pozostawać w indeksie Google, skąd użytkownicy będą na nią trafiać);
  • Niepoprawne przekierowanie lub jego brak – zmieniając adres URL lub przenosząc podstronę należy zrobić przekierowanie ze starego adresu. Jeśli go nie będzie lub będzie źle wprowadzone, wyskoczy błąd 404;
    Błędny adres URL – zwykle jest to kwestia literówki w ręcznie wpisywanym adresie strony lub kliknięcie w link, który zawiera w sobie błąd;
  • Tymczasowe wyłączenie strony – np. ze względu dokonywanie administracyjnych zmian na stronie, moderację lub jej przebudowę;
  • Złośliwe oprogramowanie – niektóre “infekcje” komputera mogą wymuszać pokazywanie komunikatu o błędzie na określonych stronach (np. poprzez uszkodzenie systemowego pliku „Hosts”). Za pomocą programu antywirusowego należy przeskanować urządzenie i pozbyć się wirusa;
  • Problem z plikiem htaccess – to istotny element każdego serwera internetowego, który pozwala na kontrolowanie wielu jego parametrów. Kiedy wprowadzone w zmiany będą niepoprawne, może się zdarzyć, że na stronie zacznie się wyświetlać błąd 404;
  • Niewyczyszczone pliki cookies i cache – ta przyczyna występuje w przypadku, gdy strona nie chce się załadować tylko na konkretnym urządzeniu, gdzie zapamiętana została jej nieaktualna wersja. Wystarczy wtedy wyczyścić pliki pamięci tymczasowej i ciasteczka.

Błąd 404 – wpływ na SEO oraz użytkowników

Ciągłe natrafianie na niedziałające strony może być irytujące. I chociaż teoretycznie błędy 404 nie mają wpływu na pozycjonowanie i same w sobie nie są czynnikiem rankingowym Google, to pośrednio mogą zaszkodzić SEO. Szczególne wtedy, gdy w domenie jest ich bardzo dużo.

Przede wszystkim komunikat o nieistniejącej stronie negatywnie odbija się na doświadczeniu użytkownika. Jeśli nie może on dostać się do treści lub strony, której szuka, prawdopodobnie całkowicie opuści Twoją witrynę i uda się do konkurencji. Nie tylko tracisz wtedy potencjalnego klienta, ale także zmniejsza się jego zaufanie do strony, a Twój współczynnik odrzuceń się powiększa. W przeciwieństwie do błędów 404, to już ma wpływ na ranking Google. Może on gorzej ocenić domenę, jeśli jej bounce rate jest zbyt wysoki.

Pojawiające się błędy 404 na stronie dają też sygnał zarówno wyszukiwarce, jak i userom, że witryna nie jest na bieżąco aktualizowana i nie działa poprawnie. Co więcej, mogą skutecznie zniweczyć efekty działań link buildingowych. Jeśli linki zewnętrzne prowadzą do nieistniejących podstron w witrynie, tracą zupełnie swój sens.

Jak zidentyfikować błędy 404 na swojej stronie?

Skoro już wiesz, że błędy 404 mogą mieć negatywny wpływ na Twoją stronę, dowiedz się, jak je znaleźć.

Google Search Console

W Google Search Console znajdziesz listę wszystkich błędów 404 w Twojej witrynie, które zostały znalezione przez Googlebota. Dotyczy to zarówno prawdziwych, jak i pozornych błędów 404. Znajdziesz je w menu po lewej stronie w zakładce Indeks -> Stan. Niestety często zdarza się, że GSC nie udaje się wykryć wszystkich błędów 404 na danej stronie. Zawsze warto zweryfikować to dodatkowym narzędziem.

Screaming Frog

Crawlery stron, takie jak Screaming Frog, to szybki i prosty sposób na znajdowanie uszkodzonych linków, które prowadzą do błędów 404. Z tego narzędzia możesz korzystać za darmo, jeśli Twoja strona nie ma więcej niż 500 adresów URL. Za pomocą Screaming Frogg sprawdzisz też skąd wychodzą linki wewnętrzne do stron 404. Dzięki temu będziesz mógł je usunąć lub zaktualizować.

Jak naprawić błędy 404?

Znalazłeś wszystkie błędy 404 na swojej stronie? Nie ma na co czekać, czas zrobić z nimi porządek! Możesz je naprawić na kilka sposobów:

Popraw adres URL

Czasem najprostsze rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Zanim zaczniesz się martwić i kombinować z naprawą błędu 404, dokładnie sprawdź swój adres URL. Literówki w linkach zdarzają się bardzo często, dlatego upewnij się, że przypadkiem nie zamieniłeś w nim literki lub nie dodałeś jakiegoś znaku.

O ile nad linkami w swojej witrynie masz pełną kontrolę, o tyle linki przychodzące są już poza nią. Jeśli jakaś witryna doda błędny odnośnik do Twojej strony, możesz napisać do jej właściciela lub osoby zajmującej się jej prowadzeniem z prośbą o poprawę.

Zrób stałe przekierowanie 301

Przekierowywanie użytkowników z błędu 404 na inną stronę to najprostszy sposób na naprawienie ich w Twojej witrynie. Warto pamiętać, aby prowadziło ono do tego samego contentu, ale innym adresie lub do zbliżonej tematycznie podstrony. Dzięki temu istnieje szansa, że użytkownik pomimo przekierowania zostanie u Ciebie dłużej.

Przywróć usuniętą stronę

Być może strona została usunięta przez przypadek, okazało się, że jednak nadal jest potrzeba lub nie masz do czego jej przekierować? W takiej sytuacji rozważ przywrócenie oryginalnej strony.

Jeśli na swojej stronie wykryłeś dużo błędów 404, priorytetyzuj swoje działania. Zacznij od adresów, które są kluczowe i zbierają najwięcej ruchu – będą to zazwyczaj: strona główna, podstrony produktów lub usług czy kontakt. Dopiero później zabierz się za resztę. Może się bowiem zdarzyć tak, że błąd 404 znajduje się na stronie, do której nikt nie trafia. Nim oczywiście też warto się zająć, ale nie w pierwszej kolejności.

Zamień błąd 404 w coś pożytecznego!

Chociaż pojawiający się błąd na stronie nie jest niczym pożądanym, możesz zamienić negatyw w pozytyw, personalizując go według własnych potrzeb!

Tworząc niestandardową stronę błędu 404, możesz mieć pewność, że żadna wizyta nie zostanie zmarnowana. Unikalny pomysł i kreatywne wykonanie sprawią, że wzmocnisz swoją markę i wesprzesz działania marketingowe. A przede wszystkim – zapewnić użytkownikowi większą wartość.

Zaprojektujemy i wdrożymy Twoją stronę błędu

Kreatywna i użyteczna? W UDI stworzymy oryginalny projekt strony błędu dla Twojej witryny. Powiedz nam, czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą.

Na stronie błędu 404 możesz pozwolić sobie na odrobinę humoru lub wykorzystać ją do promocji swoich produktów i usług. Dzięki temu, nawet, jeśli user nie trafi tam, gdzie chciał, będzie miał szansę się zapoznać z Twoją ofertą. Oczywiście wszystko z umiarem – prosta strona 404 będzie o wiele bardziej skuteczna niż nadmiernie rozbudowana i przeładowana informacjami.

Zobacz, jak inne firmy sobie z tym poradziły i się zainspiruj.

strona błędu 404

Strona błędu 404 – Ikea

strona błędu 404

Strona błędu 404 –Airbnb

strona błędu 404

Strona błędu 404 – Koty.pl

strona błędu 404

Strona błędu 404 – Multikino

strona błędu 404

Strona błędu 404 – Senuto

strona błędu 404

Strona błędu 404 – Spotify

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.