10 niezbędnych elementów każdej strony internetowej

Nie może ich u Ciebie zabraknąć!

Baner wejsciowyParallax

10 niezbędnych elementów każdej strony internetowej

Nie może ich u Ciebie zabraknąć!

avatar
Aleksandra Skalska
10 maja 2022
mężczyzna pisze markerem po szybie

Strona internetowa powinna nie tylko dobrze wyglądać, ale też być maksymalnie użyteczna i intuicyjna. Na wrażenia użytkownika mają bowiem wpływ wszystkie jej elementy. Jeśli witryna jest dobrze zaprojektowania, a poruszanie się po niej nie sprawia problemu, drobne niedociągnięcia nie wpłyną na jej ogólną ocenę. Gdy jednak podstawowe funkcjonalności nie działają poprawnie, a strona nie jest w stanie spełnić oczekiwań użytkownika, wtedy problem jest znacznie poważniejszy.

Mały ruch, niska konwersja – masz z tym problem na swojej stronie? Być może brakuje na niej elementów, które będą pozytywnie wpływać na jej skuteczność. Sprawdź, naszą listę must have i zweryfikuj, co powinno znaleźć się na stronie Twojego biznesu!

Header, czyli nagłówek z logo

Mówi się, że wygląd nie ma znaczenia, ale na pewno nie w przypadku strony internetowej! Tutaj pierwsze wrażenie w 90% związane jest właśnie z designem. Dlatego musisz zadbać, aby to, co jako pierwsze zobaczy użytkownik na Twojej stronie przykuło jego uwagę. Badania pokazują, że użytkownicy potrzebują około 50 milisekund, aby wyrobić sobie opinię o Twojej witrynie i zdecydować, czy na niej zostaną.

Przede wszystkim zwróć uwagę na główny nagłówek, czyli pierwszą sekcję strony głównej. Powinien on jasno mówić o tym, co masz do zaoferowania i jakich informacji odwiedzający może się na niej spodziewać. Sprawdzić, czy Twoje logo, grafika, slogan i pierwszy akapit strony głównej są wystarczająco jasne i interesujące, aby użytkownik został i dalej przeglądał Twoją witrynę.

Menu – intuicyjna nawigacja po stronie

Mapa jest bezużyteczna bez legendy, a witryna internetowa nie może funkcjonować bez nawigacji. Przejrzyste menu to element strony, który ​​pomaga odwiedzającym znaleźć to, czego szukają, a wyszukiwarkom ułatwia jej indeksowanie.

Nawigacja powinna być intuicyjna oraz zawierać logiczne i zrozumiałe dla każdego nazwy podstron. Tak, aby nawet osoba odwiedzająca stronę po raz pierwszy nie miała problemu ze znalezieniem tego, czego potrzebuje. Warto kierować się tutaj ogólnie przyjętym schematem, do którego każdy jest przyzwyczajony.

Wygląd menu może przybrać wiele różnych opcji. Najpopularniejsze to menu poziome, pionowe lub hamburger. Niezależnie jednak od formy, powinno być maksymalnie uproszczone do niezbędnych elementów, które uporządkują zawartość strony internetowej. Warto zawrzeć w nim takie zakładki, jak:

  • strona główna – aby w każdej chwili można było szybko do niej wrócić. Nie musi to jednak być w formie tekstowego linka. Dobrym pomysłem jest zdecydowanie się na klikalny logotyp;
  • kontakt – odnośnik do podstrony lub miejsca na stronie, gdzie znajdują się informacje dotyczące adresu firmy, telefonu, e-maila itp.;
  • usługi / produkty / oferta wraz z kategoriami – jeśli prowadzisz sklep internetowy lub w swojej ofercie masz sporo różnych usług, warto postawić na rozwijane menu. Dzięki temu użytkownik będzie miał łatwy i bezpośredni dostęp do konkretnej kategorii, która go interesuje;
  • o nas – informacje o firmie (czym się zajmuje, kto tworzy zespół, jaka jest filozofia firmy itd.);
  • blog – jeśli prowadzisz bloga, link powinien być zawarty w menu, żeby można było do niego trafić;
  • case studies / portfolio – to miejsce, gdzie możesz pochwalić się swoim doświadczeniem. Jeśli użytkownik będzie mógł w łatwy sposób się z nim zapoznać, prawdopodobnie szybciej zdecyduje się skorzystać z Twoich usług;
  • FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania. Jeśli odwiedzający będzie szybko potrzebował odpowiedzi na nurtujące go pytanie, to właśnie tam będzie mógł je znaleźć.

Przykłady menu na stronie internetowej

Menu na stronie McDonald’s

strona mcdonalds

Menu na stronie IKEA

strona ikea.pl

Menu na stronie InPostu

strona inpost

Stopka (footer)

Stopka (inaczej zwana jako footer) zawsze znajduje się na dole strony i posiada najważniejsze informacje o stronie i firmie. Mogą się na niej znaleźć m.in. mapa witryny, najważniejsze linki, informacje o firmie, dane kontaktowe.

Footer często jest powtórzeniem elementów strony, które są zawarte już gdzieś indziej. Dzięki temu użytkownik może trafić do celu z różnych lokalizacji w witrynie, co zwiększa szansę, na to, że dotrze tam, gdzie chce. Stopka daje też możliwość zawarcia w niej tych elementów, na które np. nie starczyło już miejsca w menu głównym.

stropka strony internetowej udigroup.pl

Formularz kontaktowy

Nie jest obowiązkowy, ale umieszczenie go w witrynie umożliwi odwiedzającym szybkie przesłanie swoich danych kontaktowych, wysłanie wiadomości z zapytaniem np. o ofertę, zapisanie się do newslettera czy pobranie e-booka. Formularz kontaktowy pomaga m.in. w generowaniu większej liczby leadów czy zbudowaniu marketingowej bazy danych.

Formularz nie musi ograniczać się do pól z imieniem, nazwiskiem, telefonem, mailem i treścią wiadomości. W zależności od potrzeb, możesz do niego dodać bardziej szczegółowe pytania (np. jeśli do swojej usługi potrzebujesz wypełnienia przez klienta briefu). Dzięki temu łatwiej będzie Ci przetworzyć zapytanie, odpowiedzieć i nawiązać współpracę.

Wyszukiwarka

Wyszukiwanie wewnętrzne to funkcja, która umożliwia odwiedzającemu przeglądanie treści witryny, zgodnie zapotrzebowaniem. Dobrze skonfigurowane, pokazuje adekwatną do zapytania treść dostępną na stronie. Tym samym skraca to drogę użytkownika do pożądanych informacji, oszczędza jego czas i wysiłek. Nie musi on przeglądać licznych stron i przeszukiwać menu, tylko od razu trafia do konkretnego miejsca.

Jeśli posiadasz stronę, która ma 50 lub więcej podstron, to wyszukiwarka powinna być jej elementem. Jeśli zaś Twoja witryna to tzw onepagej lub nie posiada zbyt wiele różnych treści, wyszukiwanie wewnętrzne nie jest na niej potrzebne.

Przyciski CTA (Call To Action)

Guzik, przycisk, button – to jeden z ważniejszych elementów strony internetowej. Jego zadaniem jest zachęcenie użytkownika do wykonania konkretnej czynności. Przyciski CTA mogą przekierowywać np. do podstrony z ofertą, cennikiem, danymi kontaktowymi lub formularza kontaktowego. Wszystko po to, aby zwiększyć konwersję na Twojej stronie.
Zazwyczaj jest to link, którego anchor text składa się ze słów typu: zobacz więcej, dowiedz się więcej, czytaj więcej, kup, dodaj do koszyka, zapisz się itd. Aby CTA było skuteczne musi znajdować się w widocznym miejscu na stronie, być odpowiednio wyróżnione i rzucające się w oczy.

biało-niebieska strona internetowa

Kwestie prawne – polityka prywatności, pliki cookies, zgody i klauzule informacyjne, regulamin

Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały sklep internetowy, czy rozbudowaną działalność usługową online, aby działać legalnie, musisz spełnić określone obowiązki prawne. O czym powinieneś pamiętać?

Polityka prywatności

Posiadasz stronę internetową, na której zbierasz i przetwarzasz dane osobowe (np. imię, nazwisko, adres e-mail)? Zgodnie z RODO (art. 13 i 14), aby legalnie prowadzić biznes online, musisz zaopatrzyć się wtedy w taki dokument jak polityka prywatności. Zawiera on takie informacje, jak: kto jest administratorem danych, kontakt do inspektora danych osobowych, jaki jest cel i okres przetwarzania danych itd.

Polityka prywatności powinna znajdować się na osobnej podstronie w Twojej witrynie i być podlinkowana we wszystkich miejscach, w których podawane są dane (np. przy formularzach).

Pliki cookies

Jako właściciel strony internetowej masz obowiązek uzyskać zgodę użytkownika na zapisanie na ich urządzeniach plików cookies. Musisz też poinformować go, czego dokładnie dotyczą te ciasteczka. Najlepiej, jeśli zawrzesz to wszystko w wyskakujących okienku z napisem „Ta strona wykorzystuje pliki cookies” oraz zapytasz użytkownika, czy to akceptuje.

Zgody i klauzule informacyjne

Na Twojej stronie znajdują się formularze? Za ich pomocą użytkownik przekazuje Ci informacje, przy których musisz zawrzeć także odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz prawidłowo sformułowanie klauzule informacyjne. Za ich pomocą spełnisz obowiązek informacyjny wynikający z RODO. Wystarczy, że podasz w nich informacje o tym, kto jest administratorem danych, w jakim celu się je zbiera oraz dodasz link do polityki prywatności.

Regulamin

Regulamin to obowiązkowy element każdej strony, na której świadczone są usługi drogą elektroniczną. Szczególnie powinieneś o nim pamiętać, jeśli prowadzisz sklep internetowy, w którym zawrzesz najważniejsze informacje – tj. warunki i koszty dostawy, zasady reklamacji czy politykę zwrotów.

Każdy regulamin powinien obejmować:

  • Postanowienia ogólne (informacje o tym, kim jest przedsiębiorca, a kim użytkownik strony);
  • Niezbędne definicje pojęć (np. czym jest produkt, usługa, zamówienie);
  • Opis usług/usługi lub sprzedawanych produktów;
  • Zasady korzystania ze strony;
  • Postanowienia końcowe.

Strona błędu 404

Błąd 404 to kod HTTP. Oznacza, że ​​strona, którą próbujesz otworzyć nie może zostać znaleziona na jej serwerze. Bez względu na to, jak bardzo zadbasz o to, aby Twoja witryna nigdy nie uległa awarii, zawsze istnieje ryzyko, że ​​użytkownicy mogą na nią trafić. Wystarczy zwykła literówka podczas wpisywania adresu URL i już! Błąd 404 murowany…

Gdy taka sytuacja wystąpi, użytkownik zobaczy adekwatny komunikat. Może być on domyślny (różny ze względu na przeglądarkę) lub też niestandardowy – spersonalizowany. Jeśli zadbasz, aby był wyjątkowo ciekawy, uda Ci się zamienić złe doświadczenie użytkownika w coś – wbrew pozorom – pozytywnego.

strona błędu 404
strona błędu 404

Certyfikat SSL

To podstawowe zabezpieczenie każdej strony internetowej. Jeśli chcesz być wiarygodny i uzyskać zaufanie wśród odwiedzających, zdecydowanie musisz się w nie zaopatrzyć.

SSL (Secure Sockets Layer) to metoda zabezpieczania i szyfrowania poufnych informacji przesyłanych w Internecie. Certyfikat chroni takie prywatne dane jak np. karty kredytowe, nazwy użytkowników, hasła i inne, aby osoby niepowołane nie miały do nich dostępu. Strony internetowe zabezpieczone protokołem SSL, na początku swojego adresu URL posiadają oznaczenie HTTPS.

Favicon

Favicon to mała ikona (zazwyczaj o wymiarach 16×16 px), która reprezentuje Twoją witrynę w przeglądarce. Jej głównym celem jest ułatwienie użytkownikom rozpoznanie stron wśród wielu otwartych kart, ale też pojawiają się w pasku narzędzi, historii przeglądania i pasku wyszukiwania. Ze względu na niewielki rozmiar, favicony to zwykle proste obrazy lub tekst, składający się z max. 3 znaków.

Dodanie favicon to mały, ale ważny element strony internetowej. Dodaje wiarygodności Twojej witrynie, zwiększa rozpoznawalność marki online, a także pozytywnie wpływa na zaufanie potencjalnych klientów.

okno przeglądarki google chrome z kilkoma kartami

Podziel się tym artykułem z innymi!

Twitter Facebook Linke.din
avatar
Aleksandra Skalska
Marketing Manager
W UDI zarządza całym marketingiem – odpowiada m.in. za PR i komunikację marki na wielu kanałach. Planuje, tworzy, analizuje i ciągle wymyśla kolejne koncepcje kreatywne. Poza pracą uwielbia podróże, jedzenie i skandynawskie powieści kryminalne.